Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

činíme, že za to něco obdržíme. O tom Spasitel dí skrze evangelistu Jana v Zjevení: „Já stojím u dveří a tluku, ač kdo uslyší hlas muoj a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním večeřeti.“ Dále dí: „Kdož přemuož, dám jemu sedeti na stolici mé.“ Protož mluví hlas církve v knihách Písniček, totižto zbor nebeský a po čtyřikrát dí: „Navrať se.“ Po čtver počátek hřícha, totiž sunamickú, míní duši, kteráž jest ďáblem jata rozkošmi tohoto světa. Navrať se od hříchu prázného mluvení. Navrať se od hříchu myšlení. Navrať se od hříchu skutkem činění. Navrať se od hříchu kochání. Navrať se srdcem skrušeným. Navrať se ústy vyznáním. Navrať se skutečně dosti učiněním. Navrať se pevným setrváním, aby z tebe vidín mohl býti obraz podobenství Božího. Protož evangelista Matúš nazývá pokání a přirovnává ke křtu, kdež dí: „Byl Jan na poušti, káže křest pokání na odpuštění hříchuom.“ Také radost jest z pokání. O tom ve Čtení Lukáše dí Kristus: „Pravím vám, jestiť radost věčí anjeluom Božím nad jedním pokání činícím, totiž spravedlivým.“ Opět Matúš evangelista dí: „Čiňte pokání a přiblíží se království vám nebeské.“ I pokání jest velmi obecné v království nebeském, neb na každou hodinu mnoho tam duší dovodí. I sluší jeho následovati a jím se zpravovati. Neb tak svědomo cesty Boží jest, že nikterakž nechybí, neb od hříchu zprošťuje, církvi svaté přitovaryšuje a s Jezu Kristem smiřuje. Neb k lodi muož položeno býti pokání, kteréž veze přes nebezpečnost člověka hlubokosti mořské, neb jakž by se lodi chybil aneb s lodí upadl, tak jsi jist utopením. Takéž člověk, kterýž pokání hřeše, nedbá, jistého utopení čeká. Neb jakž na lodi, jeda k břehu, se vždy táhneš. A když k břehu přijeda, vysedeš bezpečně, na něm chodíš. Tak právě kající blíží se z pokání do nebes k věčné stálosti. Ale že pokání, kteříž činí trojí překážku mívají, jakožto plavci na moři. První překážka pokušení, jenž se znamenává vítr. Jakož o tom Matúš evangelista píše: „Když jsú apoštolé byli prostřed moře, byl jim vítr protivný.“ O tom větru Job dí: „Vítr najhorší přišel jest klopotem od krajiny pusté a potřel jest čtyři úhly domu.“ {Cnosti čtyři}textový orientátor Čtyři úhlové jsú čtyři cnosti duše. Totiž opatrnost, spravedlivost, skrovnost a síla. Tehdy ti čtyři úhlové bývají poraženi a duom padá, když člověk v čas užitečný nepožívá těch cností. Neb tehdy padá opatrnost, když se člověk nevystříhá budúcích nebezpečností. Padá spravedlivost, když člověk nečiní dosti zaminuté dopuštění. Padá skrovnost, když člověk skrovně užívá dobrého a zlého přispaří, padá síla. Čtvrtý úhel najpevnější domu, když člověk nemá trpělivosti v protivných, a tak vešken duom klesá, když ten úhel právě pevný není. Neb neodepře li stálostí a silou všelijakému násilí, jenž na duom přichází, duom poražen bývá protivenstvím, neb nebezpečnost kající mají od těla, neb tělo žádá proti duši, o tom apoštol Galatům píše, řka: „Tělo žádá proti duchu a duch proti tělu.“ Také něco kající trpí od světa, o tom Matúš zmínku činí o lodičce, řka: „Byla jest lodička prostřed moře.“ Tak jsú kající v světě, jako lodí prostřed moře. Protož prosil prorok, řka: „Nepotopuj mě příval vodní, ani mne požíraj hlubokost, aby propast úst svých nezavřela.“ I při tom prosil jest prorok trojí věci, ty potopuje hřích, totiž ne čas neb nechvíle búře světská, kteříž upadají v smrtedlné hříchy, tyť požírá hlubokost, kteříž skrze dlúhost obyčejuov, hříchuov stojíce, netbají. Ale propast ústa zavírá, když velikost hříchuov vede člověka v zúfání a v konečné nekání. I proti takovým věcem jsú pomoci tyti, veliká naděje ku Pánu Bohu. Neb kdyby byla bázeň, jakož apoštolé jsú ji měli. K nimž Kristus řekl: „Doufajte, já jsem, nebojte se.“ Druhá pomoc jest modlitba, o té prorok dí: „Mizerný učiněn jsem, neb bedra má naplněna jsú nečistoty.“ Třetí pomoc jest na muky a umučení Boží pomněti, o nichž Řehoř dí:

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 18 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).