Ach, ach, jaké jest jho na mé plece vloženo. Jaká žalost mi bude, ač povím a ač povím, tehdy se zastydím, ale lépe mi jest stud mezi známými a přáteli mými, nežli posměch mezi nepřáteli. Protož, sestry milé, již slyšte slova má, nebo v zámutku mluviti budu a neotevru u příslovích úst svých, jedno v celé pravdě. {Ve tři stavy rozděleno}textový orientátor Protož slyšte a pozorujte, že já, Pravda, dělila sem ve tři stránky církev mú, jakož mi jest poručil Pán muoj, Ježíš Kristus, rozkázav mi ji pásti a způsobila sem jí, co sem mohla najlépe, totiž ve tři stránky nebo stavy. {Stav rytířský, robotířský a duchovní}textový orientátor Jakožto stav rytířský, robotířský a duchovní a toho sem bez hodných příčin neučinila. Nebo sem v způsobě Trojice svaté učinila to, jakožto šíře o tom potomněji povím. Také sem ty stavy pro tři jiné stavy a na památku jich způsobila.
{Stav robotířův}textový orientátor Jakož stav robotířuov způsobila sem na znamení zákona pohanského, kterýž jest to zákon púhlý a nerozumný, nic v sobě nezavíraje víry, než čehož by sobě nechtěl, nečiň druhému a sprostný tak i k modlám i k hříchuom pro svou hlúpost jest přistupoval. Až potom i potupu tomu stavu na znamení sem způsobila, ten stav dělný a robotný, lidi chudé, dělné, sedláky, jakožto ten stav pohanský byl jest sprostný a útrpný v zemských věcech. Též aby tento stav sedlský útrpně dílem jsa obložen, nepřestával sprostnosti svého díla a k zemské robotě se obíral tak, jakož by v sprostnosti ducha chodil a na dva stavy jiná robotně dělal. {Robotný stav dán v ruce druhému stavu}textový orientátor A ten stav sem poddala v ruce druhého stavu, totiž rytířskému, ač by v čem své vuole užíval aneb obracoval, aby jej trestal, i z hříchu. Jakožto trestal jest Buoh pro zlost zákon pohanský, jsa potopen vodú, krom osmera spravedlivých, též aby moc měli jej trestati a jej v své moci míti. {Čiňže, poplatky}textový orientátor A za tu správu způsobila sem, aby jim čiňže a poplatky platili. Též sem ten stav již řečený způsobila na znamení prvního zákona a nebo ustavení Božího, když jest po potopě Buoh mluvil k Noe a lehké jemu přikázání dal. Jakož se píše v knihách Genesis v 9., kdež dí Buoh: „Všecko sem vám poddal, kromě abyšte masa s krví nejedli, nebo bych toho obecně pomstil. Nebo krve z vašich životuov budu potřebovati i všech hovad z ruky mužské a z ruky bratra jeho budu potřebovati života člověčího. Kdož koli proleje krev člověčí, bude krev jeho proletá, neb k obličeji Božímu člověk jest učiněn.“ Na znamení toho zákona lehkého a sprostného, tento stav sprostný sem způsobila, aby v sprostnosti po cestách Božích chodil. {Ze tří synův Noe Chám}textový orientátor A vyňala sem ze tří synuov Noe jednoho syna k stavu tomu, aby kletba otce jeho Noe naň přišla. Kdež dí, proklínaje pro smích v knihách Genesis: „Prokleté buď mé dítě Chám, aby byl podroben a sluha bratří svých.“ Takž i způsobila sem, aby podrobeni byli oběma stavoma jinýma.
Druhý stav sem způsobila na znamení stavu zákona židovského, kterýžto zákon židovský jest, jakožto člověk ze sna procítě a již pozná, že jest bytedlně živ. Též židovský zákon jest ukázán a bytedlně oznámen skrze Boha s nebes, kdež jest učil Abraama a řka jemu: „Toť jest slib muoj, jehož máte chovati mezi mnú a mezi vámi a semenem tvým po tobě. Obřezán bude každý pacholík kožkú luona vašeho, aby bylo na věčné znamení mezi mnú a mezi vámi. Mládenec v osmi dnech bude obřezán mezi vámi u vašem pokolení, tak schovanec, jako zakúpenec. A kdož koli bude z rodu vašeho, bude muoj slib s ním i s jeho pokolením na věky. Muž, jehož tělo nebude obřezáno, zahlazena bude ta duše z mého lidu, neb jest mého slibu neplnil.“ To se dí v knihách Genesis. {A tak učil Abraama, Izáka, Jakoba.}textový orientátor A tak jest učil Buoh Abraama, Izáka a Jakoba, aby chodili v přikázáních jeho, bojíce se