Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<10v11r11v12r12v13r13v14r14v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

božího, jsa mnohými věcmi trápen, též aby vždy trápen byl, ten stav bez odpočívání. Jestli čas pokoje v soudu spravedlivém činíc spravedlivě chudým i bohatým, vdovám i sirotkuom, neb jsou k tomu velmi nyní zavázáni. Pakli čas roztržený jest v radách, aby neobleňovali se, aby roztržky skrze múdré rady v jednotu uvodili a často se radili, spolu rozmlúvajíc o srovnání všech nehod. A za to sem způsobila, aby z robotířuov poplatky a daní z země brali a jich v tom užívali a náklad měli čím úřadu svého dovoditi.

{Stav kněžský, papeže, biskupy}textový orientátor Třetí stav jsem způsobila kněží duchovní, jakožto papeže a biskupy a obecní kněží na znamení zákona třetího, to jest křesťanského, kterýžto zákon křesťanský jest najposlednější zákon, totiž tichý, pokorný a jest neminutý, aniž zahlazen moha býti, ale věčně ostávaje. Též sem způsobila, aby byli kněží moji, totiž papež, biskup aneb obecný kněz tichý, pokorný, trpělivý, čistý, múdrý, nelenivý, nevysoké mysli. A jakožto ten zákon křesťanský jest najdražší, proti oněm dvěma prvé pověděnýma, kterýmžto zákonem již konečné spasení jest ukázáno, též aby byli najdražší v stavě tomto kněží moji nad oba stavy prvé řečená. Totiž nad stav rytířský a nad stav robotný a dokonalý v spasení. Nebo jakožto v přikázáních prvních, najméň jest člověk byl zavázán, aby nejedl z dřeva ovoce, avšak jest proto upadl u veliký hněv. A potom hned víc v desaterém přikázání Božím jest byl zavázán. I toho neuposlechl, těžké jest nátisky trpěl lid na sobě i na svém pokolení od národa až do národa. Nadto již ač neuposlechne i lidé v křesťanském zákoně řečí Kristových, již konečně upadnú v svrchované zlé až i na věky, bez skonání věčného zatracení, nebo již celé doplnění spasení jest. A poněvadž na tom posledním zákoně celé spasení zavříno bylo, aby oni dokonalí k spasení byli. A o všem jiném úsilí světském, totiž dvou jiných stavuov péči aby opustili. {O stav duchovní aby měli péči}textový orientátor I způsobila sem, aby měli o nich péči tito nahoře psaní stavové, čím by živi býti měli a v čem choditi. Aby totiž stav robotný na ně usiloval a stav rytířský dotiskal a je opatroval. Ale aby oni péče neměli o jiném než o spasení lidském, hotové sem jim bráti připravila, aby, nejsúc pečováním zanepráždněni, o spasení svém i lidském sebe i jiných dvú stavuov hleděti mohli. A to sem učinila proto, že Kristus jest řekl: „Nechtějte pečovati, co byšte jedli a pili. Ale najprvé hledajte království nebeského a všecky věci vám přidány budou.“ A dí svatý Jan v svém Zjevení, zavíraje kníhy Zákona nového, řka: „Kdož přičiní kněh těchto, bude jemu přičiněno muk pekelních. A kdož ujme, bude ujata od něho radost království nebeského.“ Protož sem ten stav způsobila tak, aby jim ujímáno nebylo slov zákona toho, ale doplněno. {Kněží pastýři}textový orientátor A oni mají býti pastýři všelijakého stáda. Jakožto pastýř dvě stádě zpravuje, též mají kněží dvě stádě, totiž dva stavy svrchu řečená, mají zpravovati, o jiném péče nemajíc, než aby splna k hospodáři domů přihnali.

Víc sem způsobila ty tři stavy k znamení nás šesti sestr tak, aby z nás dvě každý stav sobě měl. {Stav robotný}textový orientátor Najprv stav robotný přidala sem, aby byl silný silou a myslí o pečování země a usilování roboty a nátisky silné strpěti mohl. Druhé, aby byl pokojný o svádu, nepracuje, než o úsilé vždy mysle tak, aby byl silný, jako ty, sestra Sílo, silná jsi a pokojná. Jako ty, sestra, a aby se silně modlil ku Pánu Bohu za pokoj, nebo bez pokoje ten stav trvati ani pracovati by nemohl.

{Stav rytířský}textový orientátor Druhému stavu rytířskému způsobila sem dvě sestře, Múdrost a Spravedlivost. Múdrost, aby se Pána Boha boje, vůli jeho srozuměti mohl a aby maje tě, Múdrosti, všechny věci sobě poddané, moudře obracovati mohl a je zpravoval. A protož sem srozuměla a jistě věděla, že by ten stav státi nemohl

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 10 měsíci a 19 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).