[557r]číslo strany rukopisuihned jsú k němu přišli do Betléma a jemu ižádných daróv obětovati nemajíc, náboženstvie srdečné obětovali jemu, vyznávajíce jeho Bohem a Spasitelem všeho světa. Ale jakožto dnešní den přišli sú třie králové s dary a z daleka skrze přivedenie hvězdy. A jeho Bohem a králem svým vyznávajíc, dary jemu drahé obětovali sú: zlato, kadidlo a myrru. Již my, nebožátka, jsúc dalece otdáleni ot našeho Ježíše Krista pro náše všeliké prohřěšenie, dnešní den nábožně přistupmež k němu a obětujme jemu srdce náše plné vrúcieho a skrúšeného náboženstvie. Ale kto nás přivede k tomu králi Kristovi? Jistě nižádný jiný, jediné hvězda stkvúcie, to jest drahá Panna Maria, o níž zajisté zpievá cierkev svatá: „Zdráva, hvězdo mořská, matko božie slavná, zčastná bráno nebeská!“ To jest ta zajisté hvězda, o níž die sv. Bernart: „Ó ty, ktož jsi kolivěk, jenž se čiješ, že toneš mezi vlnobitím a búřemi světa tohoto moře, neotvracuj oči svú ot blesku té hvězdy, nechceš li býti pohřížen ot vlnobitie všelikého nebezpečenstvie. Povstanú liť větrové všelikého pokušenie, vzhlédni na hvězdu, povolaj na Mariji! Hýbají liť tebú vody všeliké pýchy, všeliké světské [557v]číslo strany rukopisuneřádné žádosti všelikého utrhánie aneb neřádného popúzenie, vzhlédni na hvězdu mořskú, povolajž na Mariji. Neotcházěj ot tvých úst ani od tvého srdce! Aby obdržal její spomoc, neopúštěj příkladu jejieho svatého obecenstvie. Jie následuje, nezablúdíš, jie prosě, nezúfávaj. Na ni mysle, nepoblúdíš. Když tě ona drží svú pomocí, nepadneš. Když tě ona brání, nestrachuj se! Když tě ona vede, neustaneš. Její pomocí přijdeš k životu věčnému. A tak sám v sobě toho dojdeš, žeť hodně a správně slove Maria, totižto hvězda mořská. To sv. Bernart.
Čtenie píše sv. Matúš v druhé kapitole: „Když se jest narodil Ježíš v Betlémě, v té zemi Judské, za dnóv Eroda krále.“
Výklad na čtenie
Naše matka cierkev svatá trój hod ctí a pamatuje dnešní den. Prvý, že třinádctý den po svém narození třie králové Ježíšovi jakožto pravému Bohu klaněli sú se, jakož o tom svaté čtenie vypravuje. Druhý, že potom po třidceti letech týž den jako dnes pokřstěn jest v Jordáně ot Jana. A týž opět den po roce obrátil jest vodu u víno. I slove dnešní den starým nazváním řečsky epifaniacizojazyčný text. Jenž latíně i česky toliko vzní jakožto zjevenie. Nebo jakožto