Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[551v]číslo strany rukopisuz mrtvých jest vstal novým obyčejem. Též i na nebe vstúpil mocností svého božstvie. A ty všecky věci byly sú nové a neobyčejné. A protož oblecme se my, křesťané, v toho nového člověka, to jest ty ctnosti, kteréž jest Kristus spasitel do sebe měl, na se přijmem. Onť jest, v světě přěbývaje, byl spravedlivý, svatý, pravý, dobrotivý, krotký, čistý, pokorný. Ktož tehda přijme na se spravedlnost, svatost a všelikú pravdu, lásku, pokoru, trpělivost, dobrotu, čistotu, skrovnost a jiné všeliké ctnosti, kteréž jest pán Kristus do sebe měl, ten se jest jistě v Ježíše Krista, v nového člověka oblekl. Abychom tehda v tomto novém létě v pána Ježíše Krista, kterýžto nový člověk učiněn jest a novú krev dnes pro ny hřiešné prolévati počal jest, mohli se obléci, starého člověka, totižto obyčeje zastaralé, zlého a nešlechetného obecenstvie, s sebe svrhúce, čtenie dnešnieho hodu s náboženstvím přěslyšme, jenž se píše, Lukáš, 2. kapitola: „V ten čas, když se dokonalo dnóv osm,“ etc. Dnes slavíme a pamatujem tři hody. První ochtáb božieho narozenie. Poněvadž v mnohých svatých přes rok ochtávy světíme. A v knihách Levitiku přikazuje Pán Bóh osmý den [552r]číslo strany rukopisuslaviti a řka: „Den osmý bude vám slavný a svatý.“ A o tom die čtenie: „Když se skonalo dnóv osm,“ to jest ot narozenie dietěte počítajíc. Druhý hod slavíme obřězovánie pána Ježíše Krista, jakož die čtenie: „Aby obřězáno bylo dietě.“ Třetí hod slavíme spasitedlného jména vloženie, když die čtenie: „A nazváno jest jméno jeho Ježíš, totižto Spasitel. A skrze to dáno bývá nám rozuměti, že on všechny duchovně obřězané spasiti má. Jakož bieše řekl anděl k Jozefovi, Matúš 1: „Vzděješ jméno jeho Ježíš. Nebť on spasí lid svój ot hřiechóv jich.“ A že z hřiechu přirozeného našich prvních rodičóv, Adama a Evy, vešken národ lidský jest porušen a zprzněn. Pro něžto Pán Bóh proti neduhu toho hřiechu prvorozeného spasitedlné rozkázal jest lékařstvie, to jest obřězovánie. Ale že obřězovánie tepruv vydáno jest ot Boha za času Abrahama patriarchy a nebylo by podobné, aby ti lidé, jenž sú před Abrahamem byli, nižádného lékařstvie proti hřiechu prvorozenému neměli. A protož, jakož die mistr Hugo, že ihned po neduhu učinění hřiechu prvorozeného Pán Bóh vydal jest patero lékařstvie. Prvnie bylo jest obětovánie prvorozených obětí z dobytka pošlých. A toho lékařstvie

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).