Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[518v]číslo strany rukopisupodstúpil jest ten, jenž vládne vším světem. Od počátka chápá se chudoby a ji na sobě okrašluje. Chtěl jest zajisté ihned od počátka[85]následuje škrtnuté slovo „vše“ svých kolébek lidskú potlačiti pýchu. A protož ne toliko chtěl býti člověkem, ale nad to chudým člověkem. A chudú matku v světě vybral sobě, jenž nemějieše kolébky, aby v ní porozené mláďátko položila. Jakož dále se die: „A položila jeho v jeslech.“ Viz pokoru Spasitele našeho a požehnané matky jeho. Pokora Spasitele v tom okazuje se, nebo on, jsa Bóh najvyšší, jehož výsosti nižádný z anjelóv ani které stvořenie nebeské dosáhnúti nemóž, tak se jest pokořil, že ráčil jest položen býti v tak nízkém miestě, totíš v jeslech hovádek. Výklad k témuž: „Aj, kterak najvzácnějšie svátosti nad svátosti všech svatých v tak špatném miestě pokládají se! Kteréžto poznavše vuol a osel, zjevně sú klekli na kolena před stvořitelem svým, aby se to naplnilo od Izaiáše proroka, v 1. kapitole řkúcieho: „Poznal vól vládaře svého a osel jesle pána svého.“ Též pokora požehnané matky ukazuje se v tom, nebo všecka stvořenie blížiece se ku porodu, [519r]číslo strany rukopisumají některakú komoru, v kteréž rodí. Nebo ptáček má hniezdo své a hovada mají peleše své. Ale blahoslavená Panna Maria, matka všemohúcieho Boha, královna světa a paní anjelóv, neměla komory vlastnie, ale v stáji a v obecnici. Také Jozef na té púti přivedl byl s sebú osla, aby na něm nesl pannu těhotnú, a vola, aby jej prodal v Betlémě, kdežto se bylo mnoho sešlo lidu, aby těmi penězi platila ztravu na cestě. A těma dvěma dobytčema učinil jest jeslé vedlé sebe, v nichžto blahoslavená Panna Maria položila dietě své. Tu die svatý Řehoř: „Narozen sa, v jeslech položen bývá, aby všecky věrné jakožto hovádka svatá pokrmem svého těla posílil, aby od pokrmu vnitřnie rozumnosti lačná nezuostala.“ Die výklad: „Pán v jeslech položen bývá mezi volem a oslem, aby se naplnilo proroctvie Abakuka proroka v 3. kapitole: „V prostředce dvú zvieřat poznán býváš.“ A podlé překládanie sedmnácti překladačóv die týž prorok: „Pane[n]„Pane] pan, slyšal sem sluch tvój a bál sem se, znamenal sem činy a užasl sem se prostřed dvú zvieřat. Neb byl proroku strach, že tak v pokorném miestě měl by položen býti Spasitel.“ A p[519v]číslo strany rukopisurotož

X
n„Pane] pan
85následuje škrtnuté slovo „vše“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).