[517v]číslo strany rukopisuHospodinu a byl vyplacován v jednom měsieci, jakož psáno jest v knihách Numericizojazyčný text v třetí kapitole. A tehdy již byl prvorozeným nazván, buďto, že po něm ta mátě ižádného neporodila. Aj, v tomto porodu Panny Marie naplnilo se jest proroctvie Izaiášovo, 7ºcizojazyčný text: „Aj, Panna počne a porodí syna,“ totíš bez odevřenie panenského břicha. Jakož o tom Ezechiel prorok, 44: „Brána tato zavřená bude a neotevřela se.“ Porodila zajisté syna, totíš otce Boha, jakožto on urodil a rodí věčným rozením. O němž die skrze Davida: „Hospodin řekl jest ke mně: Syn mój si ty, já dnes porodil sem tě.“ Porodila syna svého vedlé přijetie člověčenstvie. Jakož o tom die svatý Pavel, Galat.cizojazyčný text[84]Galatas 4: „Poslal Buoh syna svého na svět učiněného z ženy,“ totíš z moci Ducha svatého zpuosobeného v životě panenském. Porodila jest také i syna našeho, totíš k našemu užitku. Jakož zpieváme na veliké mši: „Dietě narozen jest nám a syn dán jest nám.“ I znamenitě die „prvorozeného“. Neb před tiem ižádného nebieše porodila vedlé těla, ale po něm ny všecky rodí a činí syny božie i bratry syna svého [518r]číslo strany rukopisuJezukrista skrze milost. Syn zajisté její bratr náš jest, jakož skrze Davida die: „Zvěstuji jméno tvé bratřím mým.“ A poňavadž syn její bratr náš jest, tehdy ona jest mátě nášě a přinucena bývá, aby nám, synóm svým hřiešným, spomáhala a péči o nás měla pro žádost materskú, nebo mátě nášě jest. „A plénkami jeho obinula.“ Pro velikú chudobu rúchami a plénkami vetchými obinula mláďátko sama svýma rukama. Neměla Panna Maria dievek poslúchajících k svému porodu, neb těch nenie potřebie, jedno pro bolest a núzi té, ješto rodí. A ta bolest ani núze neměla jest miesta v Panně Mariji, jenž porodila jest s velikú radostí a kocháním. A protož samať jest to přeslavné dietě vzala i obinula v plénky. Tu die svatý Beda: „Ten, jenž vešken svět rozličnú odievá okrasú, plénkami bývá obalen, abychom my první oděv zaslúžili přijieti. Ruce i nohy súženy bývají, aby ruce nášě k dobrým činóm roztaženy byly a nohy nášě na cestu pokoje zpraveny.“ A svatý Řehoř die: „Ó, předivné súženie a putovánie, kteréž