Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[517v]číslo strany rukopisuHospodinu a byl vyplacován v jednom měsieci, jakož psáno jest v knihách Numericizojazyčný text v třetí kapitole. A tehdy již byl prvorozeným nazván, buďto, že po něm ta mátě ižádného neporodila. Aj, v tomto porodu Panny Marie naplnilo se jest proroctvie Izaiášovo, cizojazyčný text: „Aj, Panna počne a porodí syna,“ totíš bez odevřenie panenského břicha. Jakož o tom Ezechiel prorok, 44: „Brána tato zavřená bude a neotevřela se.“ Porodila zajisté syna, totíš otce Boha, jakožto on urodil a rodí věčným rozením. O němž die skrze Davida: „Hospodin řekl jest ke mně: Syn mój si ty, já dnes porodil sem tě.“ Porodila syna svého vedlé přijetie člověčenstvie. Jakož o tom die svatý Pavel, Galat.cizojazyčný text[84]Galatas 4: „Poslal Buoh syna svého na svět učiněného z ženy,“ totíš z moci Ducha svatého zpuosobeného v životě panenském. Porodila jest také i syna našeho, totíš k našemu užitku. Jakož zpieváme na veliké mši: „Dietě narozen jest nám a syn dán jest nám.“ I znamenitě die „prvorozeného“. Neb před tiem ižádného nebieše porodila vedlé těla, ale po něm ny všecky rodí a činí syny božie i bratry syna svého [518r]číslo strany rukopisuJezukrista skrze milost. Syn zajisté její bratr náš jest, jakož skrze Davida die: „Zvěstuji jméno tvé bratřím mým.“ A poňavadž syn její bratr náš jest, tehdy ona jest mátě nášě a přinucena bývá, aby nám, synóm svým hřiešným, spomáhala a péči o nás měla pro žádost materskú, nebo mátě nášě jest. „A plénkami jeho obinula.“ Pro velikú chudobu rúchami a plénkami vetchými obinula mláďátko sama svýma rukama. Neměla Panna Maria dievek poslúchajících k svému porodu, neb těch nenie potřebie, jedno pro bolest a núzi té, ješto rodí. A ta bolest ani núze neměla jest miesta v Panně Mariji, jenž porodila jest s velikú radostí a kocháním. A protož samať jest to přeslavné dietě vzala i obinula v plénky. Tu die svatý Beda: „Ten, jenž vešken svět rozličnú odievá okrasú, plénkami bývá obalen, abychom my první oděv zaslúžili přijieti. Ruce i nohy súženy bývají, aby ruce nášě k dobrým činóm roztaženy byly a nohy nášě na cestu pokoje zpraveny.“ A svatý Řehoř die: „Ó, předivné súženie a putovánie, kteréž

X
84Galatas
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).