[476v]číslo strany rukopisuže vidí i spatruje nášě skutky, řěči i myšlenie. A to sě znamená v tom, že die: „Viděl dva bratry, Šimona, jenž slove Petr, a Ondřěje, bratra jeho, púštějíce sieti do mořě.“ O tom Jeremiáš prorok die, 13. kapitola: „Jeho oči otevřeny sú na všěcky cěsty synóv Adamových, aby oddal každému podlé cěst jeho a podlé ovocě nálezkóv jeho.“ O tom také die Písmo, Ecclesiasticicizojazyčný text, 23. kapitola: „Oči Páně mnohem světlejšie sú nad slunce, opatrujíce všěcky cěsty lidské i hlubokost propasti, a lidská srdce spatruje po skrytých stranách. Neb pánu tomu dřieve, nežli sě stanú, známy sú všěcky věci, též i po učinění vidí všěcky.“ Třetie v tomto čtení pokládá pána Krista divné povolánie a přitaženie k sobě, k svým úřadóm, k životu kajíciemu a k životu věčnému. A to sě znamená, když die: „A povolal jich.“ Čtvrté oznamuje sě v tomto čtení, že kteříž sú povoláni právě od Krista, mají všěcky věci opustiti a jeho následovati. A toť sě miení, když die: „A inhed, opustivše sieti i lodí, následovali sú jeho.“ Ale těm, ješto netbají povolánie božieho, pokládá Izaiáš pokutu, 65. kapitola: [477r]číslo strany rukopisu„Protože sem povolal, a neodpověděli ste, mluvil sem, a neslyšěli ste, protož die Pán Bóh: ‚Aj, slúhy mé jiesti budú, a vy lačni budete. Aj, slúhy mé píti budú, a vy žiezniti budete. Aj, slúhy mé veseliti sě budú, a vy budete zahanbeni. Aj, sluhy mé chváliti budú pro radost srdce, a vy budete křičěti pro bolest srdce a pro skrúšenie srdce výti budete.‘ “ A protož o prvém die takto: „Chodě Ježíš podlé moře galilejského.“ Tuto slušie věděti, že, jakož die mistr Haymo,[25]nad řádkem jinou rukou zapsáno „že“ pán až do třidcátého léta věku svého podlé těla neměl jest učedlníkóv, ale maje let třidcěti, pokřtěn jest od svatého Jana, a inhed šel na púšť. A tu byl čtyrydcěti[26]slovo opraveno nad řádkem dní a čtyrydcěti nocí. A pak tepruv povolal apoštolóv a počal kázati. Najprvé v galilejské vlasti v krajině Zabulon a Neptalim a řka: „Pokánie čiňte! Přiblížíť sě královstvie nebeské.“ Jakož byl prorokoval o tom Izaiáš, 9. kapitola, řka: „První čas polehčena jest země Zabulonova a země Neptalimova.“ A protož zbieral sobě učedlníky u vlasti galilejské,