Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[474v]číslo strany rukopisunechválímť vás. Neb měvše dosti času ku pokání, však ste sě káti nechtěly, ale den ode dne ste prodlévaly, až ste i smrtí[22]následuje přeškrtnuté slovo „prodlévaly“ zastiženy. O tom die sv. Jan Zlatoústý: „Ničehož neprospěje bezděčné i opakované vyznánie toho, ktož z vóle nevyznával jest jednú, neb dobrovolné, také i malé, dostiť jest vyznánie, ale bezděčné i veliké, platno nenie.“ Protož die Písmo, Ecclesiasticicizojazyčný text, 5. kapitola: „Nemeškaj obrátiti sě k Hospodinu a neprodlévaj ode dne ke dni. Neb naručest přijde hněv jeho a v den pomsty zatratí tě.“ Svatý Augustin, o počestnosti ženské mluvě, i die: „Die někto: ‚Nediv sě, člověkť sem, učiním, coť mi libo jest nynie. A potom pokánie učiním.‘ Jako by řekl: ‚Nechaj, ať posěku sě mečem ukrutným a potom pójdu k lékaři.‘ Běda, biedný člověče, nevieš, že jedné chvíle oka mženie rána bude učiněna, kterážto ledva za dlúhý čas k dřěvniemu zdraví bývá navrácena. Kterýž zajisté směle die, že chce pokánie učiniti, [475r]číslo strany rukopisuproč sě nebojí, že by ho brzká nemoc[23]nad řádkem stejnou rukou připsáno „zimnicě“ popadla? Některú příhodú smrt tě náhlá pochytila a ty, sa poslušen ďábla, přišel by na věčné zatracenie.“ A sv. Řehoř: „Budeť i v ta doby“, to jest v súdný den, „pokánie, ale užitečnéť nebude, neb nikoli v ty doby milosti nenalezne, ktož nynie čas milosti hodný ztratí.“ Protož i sv. Pavel die: „Aj, nynie čas vzácný, aj, nynie den spasenie.“ Pak die dále: „Protož bděte,“ to jest dobré skutky činiec, sobě i jiným prospievajíc, to jest dřieve, než příde pán v čas smrti tajně neb v den súdný zjevně. A toho zvláštní pokládá příčinu, řka: „Neb neviete dne ani hodiny,“ to jest příštie pána k smrti vaší, aneb súdit živé a mrtvé. Tu die sv. Řehoř: „Po hřéšiech Bóh pokánie přijímá, ač koho ze všeho srdce k sobě bdiece, nalezne. Neb by každý, který by čas měl sjíti s tohoto světa, věděl, jeden[24]druhé „e“ ve slově je dopsáno nad řádkem čas odložil by rozkošem a jiný pokání. Ale ktožť jest kajíciemu milost slíbil dáti, dne zajtřějšieho neslíbil dočekati. A protož vždycky poslednieho dne máme sě strachovati, jehož nemóžeme nikdy předvěděti. Aj, tento den,

X
22následuje přeškrtnuté slovo „prodlévaly“
23nad řádkem stejnou rukou připsáno „zimnicě“
24druhé „e“ ve slově je dopsáno nad řádkem
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).