[464r]číslo strany rukopisuješto ne toliko prodlévají dáti almužnu do zajtřie, alebrž do smrti. A tepruv na smrtedlné posteli rozkazují jiným, což sú sami nerodili učiniti, to jest, aby chudým nebyly almužny dány. A tak lékařstvie sobě po smrti připravují proti radě, psanie Ecclesiasticicizojazyčný text, 18. kapitola: „Před neduhem hledaj lékařstvie.“ Neb ještě jestiť lepšie lékařstvie, jenž zachová před neduhem nežli to, ještoť vyhánie neduh. A protož lepí byl haléř, daný za zdravého života nežli kopa po smrti. Neb onoho haléřě móžeš pójčiti, ale této kopy nemóžeš. A oniem vládneš, ale tiemto nic. A protož die prorok v žaltáři: „Bohatý, když umře neb zahyne, nepobéřeť všeho ani sstúpí s ním sláva jeho.“ A jinde die: „Ostavieť cizím sbožie svá a hrobové jich domové jich na věky.“ A Job: „Bohatý, když umře, ničehož s sebú neodnese!“ A protož die svatý Ambrož: [464v]číslo strany rukopisu„Nejsúť zbožie člověčie, jichžto nemóž s sebú odnésti, sama almužna tovaryška jest umrlých.“ To jedno važ, co si chudým vydal. Neb cožkoli pro svět učinil si, všeckoť ztraceno jest. Neb svět jest jakožto měšec prodřěný, kdežto cožkoli bude vloženo, všecko vypadne. Druhé, almužna má býti dána hojně. O tom psáno jest, Ecclesiasticicizojazyčný text, 25. kapitola: „Daj najvyššiemu podlé darovánie jeho.“ A Tobiáš, 4. kapitola, die: „Jakož móžeš, buď milosrdný.“ Neb jakož die Šalomún v Přísloví, 19. kapitola: „Pójčie Hospodinu, ktož sě smiluje nad chudým.“ A protož, jakož ten, ktož mnoho pójčí člověku, mnoho čeká odplaty od něho. Též ktož mnoho dá pro Bóh, veliké čeká odplaty od něho z rukú jeho. A protož die: „Ktož skúpě sěje, skúpě i žieti bude. A ktož sěje v požehnání, z požehnánie žieti bude život věčný.“ [465r]číslo strany rukopisuTřetie, má býti almužna dána ochotně. O tom apoštol, 2a Corinthiorumcizojazyčný text 9: „Ne z truchlosti ani z núzě, neb ochotného davatele miluje Hospodin.“ Neb die sv. Jan Zlatoústý: „Takovú tvář přijímá Bóh, kteréž ty činíš, s kterakú ty ochotností činíš.“ A protož psáno jest, Ecclesiasticicizojazyčný text: „V každém dání ochotnu učiň tvář.“ A tak die Seneka: „Nenieť šetřiti, coť dáno bude, ale kterú myslí. Zboží královskému srovnal sě jest úmyslem, ktož jest málo dal, ale rád.“ Neb ktož tak milosrdný jest, dojdeť od pána milosrdenstvie. Jakož sám die, Matúš, 5. kapitola: „Blahoslavení milosrdní, neb oni milosrdenstvie dojdú.“ Avšak slušie znamenati, že almužna jest dielo milosrdenstvie, jímžto člověk bývá od biedy pozdvižen. A ta jest dvoje. Jedna jest tělesná a druhá jest duchovnie. Almužna tělesná jest dielo tělesné, jímžto člověk bývá pozvižen od biedy tělesné.