[459r]číslo strany rukopisucož mé jest,“ to jest tě i což by byl utěžal, „s lichvú.“ Neb toť jest lichva duchovnie: milosti boží neprázdniti, ale prospěch jí sobě i jiným učiniti. A protož die sv. Pavel 2a Corinthiorumcizojazyčný text 6: „Napomínáme vás, bratřie, abyšte na darmo milosti božie nebrali.“ O tom v Příslovích, 19. kapitola: „Pójčuje Hospodinu, ktož sě smiluje nad chudým.“ Sv. Řehoř die: „Bratřie, važte snažně, že s lichvami od vás bude požádáno. V lichvě zajisté i peniezě nedaní bývají vzati. Protož že z přijatých slova božieho peněz lichvu dlužni sme platiti, abyšte pečovali z toho, co slyšíte, také i jiným rozoměti, jichžto neslyšíte.“
Pak die dále: „Protož vezměte od něho hřivnu a dajte tomu, ktož má desět hřiven. Vezměte od něho hřivnu,“ to jest dar jemu daný, přirozeného rozomu anebo známosti božského zákonu. „Vezměte,“ to jest dopúštiemť, aby vzato bylo, neb často pro hřéch odjato bývá poznánie pravdy aneb rozom pravý Písma svatého, neb zlost oslepuje rozom. Jakož die Písmo, [459v]číslo strany rukopisuSapient.cizojazyčný text[8]Sapientia, 2. kapitola: „Ti sú myslili a blúdili sú, neb jest oslepila je zlost jich.“ A dajte tomu, ktož má desět hřiven,“ to jest tomu, ktož plní mé desatero přikázanie. Ale mohl by někto řéci: „Proč jest nekázal tomu dáti, ješto měl čtyry hřivny?“ K tomu odpoviedá sv. Řehoř, že skrze pět hřiven znamená sě zevnitřnie poznánie podlé pěti smyslóv. Ale skrze dvě hřivně znamená sě rozom a činěnie. A protož tomu dána jest hřivna, ktož byl věčieho zaslúženie, neb dar boží dáván bývá podlé pochopnosti každého. A protož často sě přihodí, že za Petrovo polepšenie bude prosba obecná. Avšak to Pavlovi nepřimieněnému viece prospívá než Petrovi. A toho máš příklad hrubý, že druhdy bude pískáno králi, a podkonie bude tiem viece vesel nežli král, neb jest lépe zpósoben k veselí nežli král.
Pak die dále: „Protož každému majíciemu,“ to jest lásku anebo zaslúženie, „dáno bude,“ to jest přispořenie milosti anebo odplaty. „A hojnost bude mieti anebo osbož[460r]číslo strany rukopisunie,