Adamová z Aventinu, Anna – Adam z Veleslavína, Daniel: Předmluva k Výkladu pobožnému na žalm devadesátý první sv. Davida …

Praha: Adamová z Aventinu, Anna, 1599. Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 36 G 16, p2r–p6r; A1r–B5v. Editor Černá, Alena M. (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

E-edice byla připravena díky podpoře programu Strategie AV21 s názvem Anatomie evropské společnost – historie, tradice, kultura, identita. Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[Generovaný obsah]

Krátký výklad na žalm XCI. svatého Davida „Kdož v skrejši Nejvyššího přebývá etc.“ z učitelův křesťanských sebraný a v českém jazyku vydaný

Předmluva o těžkostech a bídách, odkud pocházejí a kterak snášíny býti mají

Jak mnohým a rozmanitým těžkostem, bídám, protivnostem, strastem a nebezpečenstvím poddán jest život lidský zde na tomto světě, není potřebí o tom obšírně vypravovati. Neb to všechněm lidem vůbec příliš vědomé a z vlastního každodenního skušení hrubě známé jest.

Rozdělení a suma této předmluvy

Nám nyní této přítomné chvíle toliko tohoto dvého bedlivě povážiti sluší: Jedno, odkud a z kterých příčin takové těžkosti, bídy a neřesti na lidi přicházejí; druhé, kterak je člověk křesťanský a pobožný podnikati, snášeti a přemáhati má.

Podobenství o nemocném

Nebo jako nemocnému potřebí jest, aby předně dobře poznal neduh svůj, odkud a z jakých příčin, buďto vnitřních, aneb zevnitřních, původ svůj vzal, potom pak aby proti neduhu svému hledal zřízených pomocí a lékařství, tak i člověku rozličným těžkostem poddanému a bídami sevřenému, náleží: Nejprvé dobře u sebe rozvážiti původ a příčiny těch věcí zlých, jímiž jest obklíčen, a potom ihned hledati a dosáhnouti proti nim pomoci a posilnění. Což se tedy prvního artikule dotýče, má v sobě ten a zavírá dvě otázky: Přední, odkud aneb od koho by takové obtížné a zlé věci na pokolení lidské přicházely a posilány bývaly, druhou, z jakých by se to příčin dálo.

Zlé věci na lidi jdou z vůle Boží

O přednější otázce vězme a znejme, že žádná těžkost, žádná strast a bída, žádné protivenství a nebezpečenství, sumou nic zlého na lidi, ani bezbožné, ani pobožné a věrné, přijíti nemůže bez jisté vůle a uložení Božího.

Důvodové

Toho důvodové z Písem svatých (ať toliko některých krátce dotknu) jsou tito:

Mat. 10,29, Luk. 10,29

Pán Kristus praví u sv. Matouše, že ani jedno vrabčátko (jichžto pár za malý peníz aneb, jakž sv. Lukáš poznamenal, pět za dva haléře tehdáž prodávali) nepadá na zem bez vůle Otce nebeského a není v zapomenutí před Bohem. Mnohémť tedy méně člověku, k obrazu Božímu stvořenému a smrtí Syna Božího draze vykoupenému, jehož duše dražší jest nad všecken svět a tělo chrámem Ducha svatého, může se co nelibého, odporného a škodného přihoditi mímo řízení a jistou vůli Boží.

Mat. 45,5

A v proroctví Izaiáše sám Hospodin všemohoucí

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).