Adamová z Aventinu, Anna – Adam z Veleslavína, Daniel: Předmluva k Výkladu pobožnému na žalm devadesátý první sv. Davida …

Praha: Adamová z Aventinu, Anna, 1599. Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. 36 G 16, p2r–p6r; A1r–B5v. Editor Černá, Alena M. (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

E-edice byla připravena díky podpoře programu Strategie AV21 s názvem Anatomie evropské společnost – historie, tradice, kultura, identita. Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[Generovaný obsah]

všemohoucí o sobě takto vysvědčuje: Já jsem Hospodin a není žádného více, kromě mne není žádného Boha. Já jsem, jenž formuji světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlé, já Hospodin činím to všecko.

Amos 3,5

O čemž i prorok Amos svědčí řka: Zdaliž když se co zlého státi má v městě, i Hospodin téhož nečiní.

Zlým míní se pokuty a rány

V kterémžto obojím prorockém propovědění skrze to slovíčko „zlé“ rozumějí se pokuty a rány, jakéžkoli Pán Bůh pro hříchy a nepravosti na svět dopouští.

Joel 2,2

A zdali nečteme v proroctví Joelovém, kterak Bůh kobylky, brouky, chrousty a housenky i jiné škodlivé červy a žížaly vojskem svým velikým jmenuje, proto, že oni jako nepřátelé bojují proti hříchům lidským, škodíce a hubíce tu, kdež je Bůh vysílá, a jinde nic.

Mor, hlad etc. jsou Boží pokuty

Odkudž i to patrné jest, že mor, hlad, válka a jiné záhubné pokuty a rány od Boha posílány bývají a dle vůle a vyměření jeho, méně aneb více, tuto aneb jinde v pokolení lidském procházejí a hubí. K těm svědectvím přistupují i mnozí příkladové Písem svatých:

Moj. 4,15

Vidíme na vrahu a zoufalci Kainovi, kterak ho Bůh netoliko ku pokutám odsuzuje, ale i sám je spravuje a řídí.

Moj. 6,7, Moj. 18 a 19

To též na potopě světa a na zkáze Sodomských a Gomorských spatřiti můžeme.

Příčiny, proč Bůh zlé na lidi dopuští, čtvery

Příčiny pak, pro něž Bůh takové rány a těžkosti na pokolení lidské přepouští, jsou čtvery. Nebo jedny vyplývají z prvních naších rodičův, druhé z nás samých, kteříž ssouženi býváme, jiné z naších nepřátel a jiné vlastně od Boha.

Jdou z prvních rodičův, Adama a Evy

Z prvních rodičův naších jdou ty všecky těžkosti a strasti, jímž všecko lidské přirození vůbec a všickni lidé bez výminky poddáni jsou. Nebo všickni po pádu jejich zdědili sme všecky ty zlé věci, kteréž se na ně pro neposlušenství Boha a přestoupení rozkazu jeho uvalily: jako hlad, žízeň, horko, zimu, mdlobu, neduhy a nemoci rozličné, bolesti a trápení,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 6 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).