všemohoucí o sobě takto vysvědčuje: Já jsem Hospodin a není žádného více, kromě mne není žádného Boha. Já jsem, jenž formuji světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlé, já Hospodin činím to všecko.
Amos 3,5
O čemž i prorok Amos svědčí řka: Zdaliž když se co zlého státi má v městě, i Hospodin téhož nečiní.
Zlým míní se pokuty a rány
V kterémžto obojím prorockém propovědění skrze to slovíčko „zlé“ rozumějí se pokuty a rány, jakéžkoli Pán Bůh pro hříchy a nepravosti na svět dopouští.
Joel 2,2
A zdali nečteme v proroctví Joelovém, kterak Bůh kobylky, brouky, chrousty a housenky i jiné škodlivé červy a žížaly vojskem svým velikým jmenuje, proto, že oni jako nepřátelé bojují proti hříchům lidským, škodíce a hubíce tu, kdež je Bůh vysílá, a jinde nic.
Mor, hlad etc. jsou Boží pokuty
Odkudž i to patrné jest, že mor, hlad, válka a jiné záhubné pokuty a rány od Boha posílány bývají a dle vůle a vyměření jeho, méně aneb více, tuto aneb jinde v pokolení lidském procházejí a hubí. K těm svědectvím přistupují i mnozí příkladové Písem svatých:
Moj. 4,15
Vidíme na vrahu a zoufalci Kainovi, kterak ho Bůh netoliko ku pokutám odsuzuje, ale i sám je spravuje a řídí.
Moj. 6,7, Moj. 18 a 19
To též na potopě světa a na zkáze Sodomských a Gomorských spatřiti můžeme.
Příčiny, proč Bůh zlé na lidi dopuští, čtvery
Příčiny pak, pro něž Bůh takové rány a těžkosti na pokolení lidské přepouští, jsou čtvery. Nebo jedny vyplývají z prvních naších rodičův, druhé z nás samých, kteříž ssouženi býváme, jiné z naších nepřátel a jiné vlastně od Boha.
Jdou z prvních rodičův, Adama a Evy
Z prvních rodičův naších jdou ty všecky těžkosti a strasti, jímž všecko lidské přirození vůbec a všickni lidé bez výminky poddáni jsou. Nebo všickni po pádu jejich zdědili sme všecky ty zlé věci, kteréž se na ně pro neposlušenství Boha a přestoupení rozkazu jeho uvalily: jako hlad, žízeň, horko, zimu, mdlobu, neduhy a nemoci rozličné, bolesti a trápení,