[47]číslo strany rukopisu[167]popisek k obrázku: «Lamech bit a zášijkován ode dvú ženú svú»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek poddal židovské královstvie římskému ciesařství a lid židovský v ten čas žádného krále neměl než ciesařě a Pilát od ciesařě nad Židy byl usazen. A protož řekl li by se kto králem židovským, toho slyšěti nemohl, ale Kristus, že z toho světa nenie jeho královstvie, to Pilat uslyšav, také na tu žalobu nic netbal. I mysléše Pilát, kak by hněv židovský utišil: zdáše sě jemu za podobné, aby jej kázal bičovati, aby téj trýzni okojiece sě Židé, smrti na ň nežádali a také aby jeho nevinili, že by jich súdu dosti neučinil. Tehdy rytieřstvo Pilátovo Krista bičováchu a udarováni penězi zákonničími tiem jej viece a ukrutnějie zbili.
To bičovánie Kristovo znamenáno bylo někda skrze knězě Achiora, jehožto sluhy Holofernovy přivázaly k dřevu. Achior přivázán jest k stromu skrze sluhy Holofernovy, Kristus uvázán byl k slúpu skrze rytieřě Pilátovy. Achior pro pravdu, již mluvil, byl přivázán, Ježíš pro pravdu, již kázal, byl bičován. Achior byl přivázán, že nechtěl mluviti Holofernovi křivdy líbezné, Kristus byl uvázán, že tre[168]popisek k obrázku: «Job bičován od diábla ranami a od ženy řěčí»[#]obrázek nebo jiný grafický prveksktal Židy z jich nelibosti. Achior uvázán, že slávu boží velebil, Ježíš bičován jest, že jméno otcě svého oznamoval.
Znamenaj pak, že dvój národ Krista bičoval, to se skrze dvě ženě Lamechově znamenalo. Dvě ženě Lamechově sloviešta Ada a Sella, dva národy byla pohanstvo a židovstvo. Sella a Ada mužě svého slovy a ranami tepiechu, pohanstvo a židovstvo spasitele svého bičovali. Pohanstvo bičovali jej biči a metlami, židovstvo bičovali jej jazyky a slovy.
To také bičovánie na Kristovi dvěma obyčejoma dálo se a někda bylo na bičování blahoslaveného Joba znamenáno. Blažený Job byl bičován dvěma obyčejoma, nebo Satan {diábel}marginální přípisek soudobou rukou bičoval jej bitím a žena slovy. Od bičovánie diábelského trpěl bolest na těle, od bičovánie jazyka měl zamúcenie na srdci. Neměl na tom diábel dosti, že bičoval tělo zevnitř, ale ženu trápil, aby roznietila srdce jeho vnitř. Takež Židuom nebylo dosti, že Kristus byl bičován biči, ale oni také bičovali jej ostrými slovy. Od paty až do vrchu na blahoslaveném