[13r]číslo strany rukopisujeho s velikú mší čekal, dokavadž by se s lovu nevrátil. Jehožto blažený arcibiskup až právě blízko k poledni čekal. A když se jest pak obouval,[52]„obával“ PulkR 9ra aby služby Boží neobmeškal, jal se jest mše svaté slúžiti, krále nedočekav. Král pak, když se s lovu vrátil, uslyšav, že by arcibiskup mši slúžil a již tělo Boží zdvíhal, rozhněvav se velmi, se psy a s lovci všed, ryk a pohrom trúbami lovčími a s honěním[53]zkomolený zápis, má být „skolením“, tak PulkR 9ra psím velmi veliký učinil jest, a tak s tím křikem až k oltáři přišed, muži svatému Metudovi arcibiskupovi posmíval se jest a s tím vyšel jest z kostela. Pro kteréžto posmívaní a rouhání, dokonav mši, arcibiskup krále jest klel a po vší zemi moravské službu Boží zapověděl. A to učiniv, bral se jest do Čech k vévodě českému Bořivojovi, jehožto pokřtil a v svaté víře byl potvrdil. Odtud pak bral se jest do Říma, tu, kdež bratra svého Cyrula nalezl, ješto byl před tím krále Svatopluka pokřtil a vší moravské země v svaté víře potvrdil a křest svatý vydal. I byl po sobě svatého Metudia arcibiskupa tu v zemi [pro]text doplněný editorem[54]doplněno podle PulkR 9rb rozšířenie svaté víry ostavil. Ten jistý svatý Cyrilus tělo svatého Klementa papeže, učedlníka svatého Petra apoštola, z mramorového kostela, kterýž andělé někdy jemu na moři vzdělali, ale potom pak pro hříchy lidské, když to místo mořské přeschlo bylo, s hrobu jeho vzal jest a s sebú do Moravy přinesl. A potom pak, když z Moravy preč šel, bral se jest do Čech, tělo svatého Klementa s sebú nesa. Kteréžto tělo svatého Klementa na Vyšehradě v kostele svatého Klementa za tři léta choval jest. Potom pak bral se jest do Říma s tím tělem svatým. Tu pak uprosiv odpuštění od papeže, založil jest kostel v Římě svatému Klimentu, a tak tu jeho tělo položil jest.