přebývanie v Čechách pilně zapoviedáme, přikazujíce všem našim věrným a nám poddaným křesťanuom, aby žádného pohana ani saracéna v svým domiech nechovali ani na své dědiny přijímali k obydlení, jedné když by skrze naše královstvie šli nebo jeli do vlastí dalších z příhody anebo když by do našeho královstvie pro které kupectvie nebo pro jinú potřebu kam šli nebo jeli. Tehdy hostinní hospodáři nebo jiní kupci mají jim potřebu tělesnú jako jiným hostem za jich peníze zpósobiti, to odpúštieme svobodně, když by nebylo ve lsti proti vieře křesťanské a cierkve svaté.
Ustavení o kacieřiech
Což proti zákonu cierkve svaté protivenstvie se stane, to se všem křesťanuom děje protivenstvie, neb nic těžšieho není a protivnějšieho než proti božie moci a proti jeho syna, pána našeho jediného, velikému milosrdenství k lidskému pokolení příchýlenému, zlých a hubených psuov zuby a jazykem tu milost kúsati a žráti. Tiť jsú kacieři, kteříž ovce božie od stráže a pastvy Petrovy chtie odlúčiti, jemužto jest pasení všech ovec ot Jezukrista, syna božieho, našeho pastýře dobrého, svěřeno [a]text doplněný editorem poručeno. A oni snaživše se, svú chytrostí a zlostí jako vlci hltaví a lační vnitř, lísavě a tiše žádají a myslé, kterak by mohli vlúditi se a vstúpiti v ovčinec boží a žádajíce, aby mohli svým kúsaniem ovce sežrati a rozehnati od pastýře a od dobré pastvy.
Tiť jsú synové otce zlořečeného a rozmnožitelé lstí falešných k přeluzování sprostných duší poslaní. Tiť jsú hadové, ješto tiše a sladce sýpie, a pod tú sladkostí jed z sebe vylévají, neb když sladce mluvie, činie se milosrdní, ale k ostatku od ocasu jed sladký nápoj míšejí sprostným ovciem, točiž lidem neučeným. Ti jistí, když svaté a nerozdielné Trojice jednoty pod chytrostí zlořečenstvie svého tři urazují: totiž pána boha, své bližní i sami se. Pána boha urážejí, když viery křesťanské a syna jeho jediného neznají. Své bližní urážejí, když jim pod nadějí duchovní kacieřské sladkosti, chtiece je přelstiti, vypravují. Sami se také ukrutně ranie, když po vypuzení duše těla svá těžce na oheň rozdávají, kteréžto smrti, poznajíce vieru boží, mohli by prázdni býti, chváléc pána boha v Trojici svaté a v jednotě.
Proti takovým kacieřuom bohu i lidem nemilým, jakož slyšíme, že někteří cizozemci přibravše se do našeho českého a křestanského královstvie, snažili jsú se kacieřstvie rozsievati. Toho my Karel ciesař nemohúce ani s právem majíce trpěti, z své snažnosti