[113r]číslo strany rukopisuby tak bylo, jakož oni praví. V tom rúhaní jest Antikristovo položení, jímž se vznese nade všecko, což slove Buoh, to jest i nad božství Kristovo i nad Krista člověka, chápaje se moci božské a zamietaje pokoru a chudobu i jiné ctnosti i práci Kristovu tak, že jakož milý Kristus zde bydle, byl jest Otce ve všem poslušný, tak on bude ve všem protivný Kristovi, a proto slove Antikristus, to jest protivník Kristóv. O němž něco, dá li Pán Buoh, napíši[20]na okraji připsáno „Knihy o Antikristu“.
A pro to kacieřství rúhaní zabili sú Pána Ježíše pravíce, by se rúhal. Neb když sú chtěli ho kamenovati jako rúhače, řekl jim jest: „Mnoho sem vám dobrých skutkóv[21]na okraji připsáno „Io 10“ ukázal od otce mého. Pro který z nich mě kamenujete?“ Odpověděli sú mu Židé: „Pro dobrý skutek tebe nekamenujeme, ale pro rúhaní a že ty, jsa člověkem, činíš se Bohem.“ A opět když ho tázal biskup Kaifáš[22]na okraji připsáno „Mt 26“, řka: „Zaklínám tě Bohem živým, aby nám pověděl, jsi li ty Kristus, Syn boží?“ Vece jemu Ježíš: „Tys řekl.“ Avšak pravím vám, potom uzříte syna člověčieho[23]opraveno jinou rukou z původního „člověka“, an sedí na [113v]číslo strany rukopisupravici moci boží a příštího v oblaciech nebeských. Tehdy biskup rozedřel rúcho své, řka: „Rúhalť se. Co ještě potřebujem svědkuov? Aj, jistě slyšeli sme rúhaní, co se vám zdá?“ A oni řekli sú jemu: „Hoden jest smrti.“ A ihned plvali sú v tvář jeho a zášijky mu dávali a palmami anebo jehnědem v tvář bili a řekli sú: „Prorokuj nám, Kriste. Kto jest, jenž tě bil?“ Aj, teď ukázáno jest, že pro rúhaní. Ale zlí rúhači nevinného Krista na smrt sú odsúdili. Také sú na něho žalovali před Pilátem z odvracení od zákona božieho, řkúce:[24]na okraji připsáno „Lc 23“ „Tohoto nalezli sme, an převrací lid náš.“ A dále řkúc: „Hnul jest lidem, uče po vší židovské zemi, počna od Galilee, až sem.“ Aj, tou žalobou vinili ho za kacieřství, jenž jest odvrácení od zákona božieho. Ale z svatokupecství nedali sú mu viny, neb sú nemohli na něm míti nižádného znamení k lakomství.
Třetí kacieřství jest svatokupecství[25]na okraji připsáno: „Svatokupecství, diffinicio simonie“, a to jest zlé přivolení k směnění duchovní věci za neduchovní, o němž bude delší řeč. A věz, že to