[114r]číslo strany rukopisutroje kacieřství není uplně od sebe odlúčeno, alebrž jedno vleče se po druhém. Ale takto se dělé zvláště ta kacieřství, že odvrácení jest zvláště odstúpení od zákona božieho, rúhaní jest víry božské hanění a svatokupecství jest kacieřství, jímž svatokupec chce řád boží rušiti. A tak tím trojím kacieřstvím všecka svatá Trojice jest pohaněna. Buoh Otec pohanín[c]pohanín] pohanijm jest odvrácením, neb on zákonem čistým a nepoškvrněným mocně zpravuje a sjednal jest chot Kristovi, jenž jest zbor všech vyvolených. Buoh Syn, jenž jest boží múdrost, druhým kacieřstvím, rúhaním, jest pohaněn. A Buoh Duch svatý, že z[26]„z“ připsáno dodatečně nad textem svrchované dobroty múdře a pokorně zpravuje duom svój, zlořečeným svatokupecstvím, jenž se protiví jeho řádu, jest pohanín. Neb svatokupec protiví se Duchu svatému, míní rušiti dobrý řád Ducha svatého, a tak i pokoj. A že vedlé svědecství Kristova hřiech proti Duchu svatému jest neodpuštědlný i na[27]na okraji připsáno „Mt 12“[114v]číslo strany rukopisutomto světě i na onom, protož o tom hříchu budu psáti. Neb svatokupecstvie jest malomocenství duchovní, kteréžto nebrzo z duše muož vyhnáno býti, jediné divem zvláštním božím. A že to malomocenství leze s jednoho na druhého tak, že jeden svatokupec mnoho jiných zprzní[28]následuje přeškrtnutá litera „z“. Protož věrní křesťané mají se pilně vystříhati. A že neostřeže se člověk brzo zlosti, kteréž nezná, protož musí svatokupecství býti oznámeno.
Svatokupecství, jakož slovo to vzní, jest svaté věci kupování. A že kupec slove i ten, jenž kupuje, i ten, jenž prodává. Protož také svatokupec slove ten, jenž svatú vícku prodává, i ten, jenž kupuje. A tak svatokupecství slove svaté věci kupování i prodávaní. A že muož býti dobré kúpení i prodávaní svaté věci, neb muož člověk sobě kúpiti království nebeské. Protož ne každé kúpení neb prodávaní jest svatokupecství. Protož řečeno jest napřed, že svatokupecství jest zlé přivolení[29]na okraji připsáno „diffinicio“