Věník fíkový, to jest Zastření aneb výmluva všelikého opilce, zastávajícího ožralství své. S odpovědí z Písma svatého velmi užitečnou a potřebnou. Historiemi příkladnými ozdobený.
Vytištěno v Praze u Jiříka Nigrina. M. D. LXXXVIII.
Erb nového města Hradiště nad Metují.
Tua Laus, Victoria, est nostra Christe gloria.cizojazyčný text
Slovútné opatrnosti, panu purgmistru a radě i vší obci nového města Hradiště nad Metují, panům a přáteluom mně vzláště milým. Službu svou povolnou, s vinšováním na Pánu Bohu vejborného zdraví a v něm jiného všeho dobrého podlé duše i těla prospěšného vzkazujíc, věrně rád přeji.
Pravdivé jest propovědění (páni přátelé mně vzláště milí), že více schází lidí s tohoto světa příčinou ožralství aneb nemírného pití nežli od meče, čemuž se snadně místo dáti může, majíce pozor na ty lidi, kteříž rádi víno a pivo cedí skrze sebe co skrze luhové pytlíky, kterak mnozí z ožralství hlavu nenadále hanebně sráželi. Druzí pak nemírným ožíraním v své vlastní nečistotě se ztopili a duši z sebe co sysla z díry vylili neb vyhnali. Jiní opět, zežralí jsouce, příčinu k svádě dali, svého bližního ochromili neb zamordovali, aneb ti zežralí též haněbně zbití byli.
Také spatřujeme, jak při nižších, tak při vyšších stavích, že nemalý počet z obojího pohlaví lidu nestřídmím pitím své k hrdinstvu schopné přirození a k plození dítek náchylné umrtvili a ničemně se o život připravili, v kteréž měli ke cti a chvále boží, k užitku své milé vlasti i ku poctivosti rodu svému a jiným lidem platně dosti dlouho živu býti. Ano již zřejmě vídáme, kterak mnohé takové pijáky podagra, dna, šlak, kontrakty, tajné nemoci, flusové, vodnotedlnost, závrat, porušení údův a krve pokažení skrze chlipné žádosti, dříve než k svým letům přijdou, co nějaké chodce s mošnami pohrbí, zkulhaví, zklíčí a zstaralost na ně jako těžké břímě s neduhy nenadálými uvalí. A tak tehdy není se čemu diviti, že těchto posledních časův řídký ve stu neb v padesáti letech člověk do hrobu pochován bývá. Takový hle užitek toho svého již v zvyklost uvedeného ožralství máme. A to z jiného nepochází než předně z zapomenutí se nad svým milým Pánem Bohem a přikázaní jeho, itemcizojazyčný text z pohrdání a za nic sobě nevážení v čistotě kázaného slova božího. Druhé, z ponuknutí satana, ouhlavního nepřítele duše i těla našeho, kterýž usiluje ve dne i v noci všelijakým spůsobem nás o život věčný a spasení připraviti. Třetí, z příkladův zlých, kteréž vídáme na cizozemcích, buď pohanech,