K pobožnému čtenáři.
Spatřuješ, bohabojný čtenáři, kterak již časův nynějších, posledních, všemu zlému až právě navrch jest vzešlo, a že ve všecky zlé rozpustilosti i marnosti světa tohoto lidé všelijakého věku a řádu, jak malí, tak velicí, jak duchovní (kteříž by měli jiným ku příkladu pobožně živi býti a jako svíce svítiti), tak i světští na Pána Boha, bázěň a přikázaní jeho svatá nic nedbajíc, jsou se oddali. A tak vždy více a více netoliko k skáze časné, ale i věčné s tímto světem nečinícím pravého pokání pospíchají, den ode dne v přehrozné a nejhorší hříchy se vydávají a v ních kochání své mají. Jakož jsou ožralství a opilství s sobvolnou a nadutou pejchou (nechť pro ukrácení tuto jiných pominu) jakožto matkou jejích, na kteréžto nepravosti proroci svatí téměř nejvíce naříkají a hrozné pokuty a bídy vydávají jako Efaiaš v V. kap.: Běda těm, kteří, ráno vstávajíce, chodí po opilství a trvají při tom až do večera, až je víno rozpaluje etc.cizojazyčný text Protož v zajetí půjde lid můj, neb jest bez umění, a slavní jeho budou hladovití a množství jeho žízní usvadne, pročež rozšířilo peklo hrdlo své a vstoupí do něho slavní jeho a oči pyšných snížený budou.
A na jiném místě tejž prorok naříká v XXVIII kap.: Běda koruně pejchy, ožralcum efraimským, květu nestálému v kráse a slávě své, těm, kteříž jsou při vrchu udolí velmi ourodného a zbitým od vína. Aj, sílný a mocný páně příjde (to jest Salmanazar s vojskem svým), kterýž všecko až k zemi porazí. Nohami šlapána bude koruna pejchy a všickni ožralci efraimští. Skrze kteréžto řeči prorocké na vědomí se dává, že všech věkův Pán Bůh najvíce pro pejchu a opilství, hněv i pomstu svú a pokutu spravedlivou na lidi vylévati a přepouštěti, anobrž obce, národy, slavná království vyvracovati ráčil, nebo to dvé velmi mnoho jiných neřádúv a nepravostí v světě proti Bohu i lidem podnět a příčina bývá, a proto lidé málo toho se lekají, méně před tím