Příkladové z písem svatých obojího zákona, Starého i Nového, co jest se lidem jak pobožným a svatým, tak bezbožným a bohaprázdným z opilství vínem zlého přiházelo.
O Noe, kterýž vinici štípil a vinnej kořen nalezl, z kněh I. Moj. v IX. kap.
Začal Noe, muž, voráč dělati zemi a štípil vinici. I pije víno, opil se a obnažen jsa, ležel v stanu svém. To když uzřel Chám, otec Kananuov, že by hanba otce jeho obnažena byla, posmíval se mu a pověděl o tom dvěma bratřím svým vně. Tehdy Sém a Jafet plášť uvrhli na ramena svá a kráčejíce zpátkem, přikryli jsou hanbu otce svého a tváři jich odvráceny byly, takže hanby otce neviděli. Potom Noe, procejtiv z toho opilství, vyspavši se a zvěděv, co mu syn mladší učinil, vydal naň zlořečenství, řka: Zlořečený dítě Kanán, služebník služebníkův budeš bratřím svým, a obrátiv se k Sémovi dí: Budiž Kanán služebník jeho, rozšiřiž Buoh Jafeta a obejvajž v staních Sém a buď Kanán služebník jeho.
I. Mojžíš. 19.
Znamenitých pět měst krásně vystavených a lidných, z nichž přední Sodoma a Gomora města byly, pro vožralství a milování rozkoše a provozování smilstva i cizoložstva přehrozně se zpropadaly, nebo Pán Buoh dštil na ně siru a oheň a podvrátil města ta i všecku vůkol krajinu s obyvateli jejími.
Když vyšel Lot z města Segor, v němž byl zachován od propadení, zuostal na huoře a bydlil v jeskyni on a dvě dcery jeho s nim. I řekla starší k mladší: Poď, opojme otce našeho vínem a spěme s nim, abychom mohly zachovati plemeno z otce našeho. Tehdy daly otci svýmu píti vína noci té. I vešla starší a spala s otcem, ale on necítil, ani kdy na luože vešla dcera, ani kdy jest vstala. Druhého pak dne řekla starší k mladší: Toť jsem spala včera s otcem mým, dajme mu píti vína také noci této a budeš spáti s nim, abychom zachovaly plémě z otce našeho. I daly mu hojnost vína píti, a všedši mladší dcera, spala s nim, aniž zajisté tehdáž cítil, kdy na luože vešla, aneb kdy od něho zase vstala. Tehdy počaly dvě dcery Lotovy z otce svého.
Z toho může se rozuměti, jak hanebný hřích jest ožralství a v jak mrzuté hříchy také Bohu milé a svaté lidi (když se před nim nevystříhaji) uvozuje, pročež by se tudíž do pekla dostali, kdyby obzvláštním milosrdenstvím božím nebyli zachováni.
Z 2. Mojž. 23.
Lid izrahelský, najedši se a napivši do sytosti, vstali od stoluov svých a tancovali okolo telete zlatého,