požívati ráno i večer. A na to dobré vonné víno píti a krve z žil nepúštěti a v teple život mieti, a zvláště hlavu, hrdlo a prsi.
O zdraví lidském
S boží pomocí ktož chce dlúho živ býti, takto učiň, jako tento mistr Agvin tak řečený etc.cizojazyčný text praví za jisté, že když člověk šesteru věc činí, že bude s boží pomocí dlúho živ a zdráv.
Prvá – dobrého povětřie hledati a zlého se varovati. Druhá jest skrovnost v napití a najedení, aby to bylo čisté a zdravé. Třetie – od otpočívanie ložnieho a múdrého hýbanie a tvým životem oblovánie. Čtvrté – vhod spáti a vhod bdieti. Páté, aby se choval, aby nebyl tvrd v životě, ani velmi měkek. Šesté, aby se choval přielišného veselé.
Toť jest těch šest věcí, ktož je má na paměti, bude dlúho zdráv. A protož o každé věci ten mistr zvláště učí, kterak má činiti, a teď vykládá o těch šesti věcech.
Najprvé o povětří
Najprvé o povětří tak praví: Všelikého povětřie nejasného a nečistého se chovaj, leč buď smrduté, neb nesmrduté, a proč. Když jest jasné, zákon jest ráno vstávati, a když jsú mrazové a mračno, zákon jest dlúho spáti. Varuj sě smradu bahenného neb z močidla a mršieho, neb od toho se zarozují tajné nemoci v životech šlechetných. A protož, ktož chce ten smrad od sebe zapuditi, ten drž oman před jazykem.
O jedení
O druhém, to jest o jedení a o pití, učí, aby člověk vždy málo pochodil aneb pojezdil, a když příde žádost k jedení, ihned jez a nedlí, a vždy vstáti od stola, málo lačen jsa. Také žádného ovoce na čtítrobu nejez, a to pro jeho náhlé požitie a v hnuoj obrácenie. Ale po krmiech muožeš jiesti aneb hrýsti, ale skrovně. Také