[63v]číslo strany rukopisuA protož, najmilejší, bych vám výklad svatého čtenie vešken praviti měl, byla by tomu dlúhá chvíle než pro ukrácení[gw]ukrácení] vkraczenie, ať bych vám tesknosti nečinil, slušie vám vždy nětco o tom slyšeti, abyšte k většiemu náboženství[gx]náboženství] nabozenſtwie skrze to mohli vzbuzeni býti. A protož při tomto svatém čtení najprvé znamenati máme, že pán buoh pro nás hřiešné ráčil člověkem býti. A to jest takově přišlo. Znamenav pán buoh v svém svatém božství, že by pokolenie lidské zahynulo a mocí diábelskú těžce dáveno a tištěno bylo, pohnut jsa zvláštiem milosrdenstvím k svému lidu, bude přemítati v tajemství[gy]tajemství] tagemſtwie svaté trojice, kterak by to najpodobnějí zvésti mohl, aby pokolenie lidské takových diábelských nátiskóv zproštěno bylo, i měl pán buoh k jednání[gz]jednání] gednanie takových věcí dvojí radu, jakož praví sv. Bernart, totiž spravedlnost s jedné strany a milosrdenstvie z druhé strany. Spravedlnost proti nám svú radu vydává řkúci takto: „Pane bože, rač pomnieti na to, žes řekl prvniemu člověku: Kterú koli hodinu jiesti budete ovoce tohoto dřeva, jakož prostřed ráje rostlo, smrtí věčnú zemřete. Poněvadž pak člověk přestúpil radu tvú svatú a přikázanie a povolil radě diábelské, jinéhoť se tobě nehodí učiniti, ač chceš v svých sloviech spravedliv býti, než aby člověk umřel věčnú smrtí a aby jej i jeho činy