[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

nově učiněnú, anať svědčí svými paprslky syna božieho narozenie. Těm se divóm zlý duch divieše, jakož píše sv. Augustin řka: „Když uzřel náš nepřietel diábel syna božieho narozenie s panny Marie tak s znamenitými činy, divě se, mohl jest sám v sobě takto pomysliti: Kto jest tento, ješto jest přišel na tento svět bez mého věděnie?, vědě to dobře, že se jest z ženského života narodil, v sobě nedostatkóv člověčích nemaje. Odkud jest to přišlo, tak nové a tak mocné narozenie? Mezi hřiešnými se narodil, od smrtedlné matky pošel, avšak nade vše vždy přečistý! A nic na něm nenalézám, v němž bych svú libost měl. Protož se bojím, by mi moci neodjal! Co učiním, kam se obrátím, jeho mocnějšieho čiji než sebe! A tak mi se zdá, že v mém království bude kralovati. Protož bojím se, by to ten buoh nebyl, jehož žádný nedostatek nemuože poškvrniti! Avšak by to byl buoh, kterak by trpěl ženského přirozenie neduostojnosti, kto by tomu byl věřil, by buoh tak v sprostných plenkách ležal a dětinsky plačlivě kvílil, kto by se tomu nadál, to slyše, by buoh tak ženský pokrm bral? A nadto nade vše, že se jemu jísti chce, kto to kdy kterým rozumem dovésti muože, by se kdy bohu jiesti chtělo?“ Protož praví sv. Augustin, že toho diábel nevěděl, že syn boží, Ježíš Kristus, pokrm dětinný bráše. A že hlad i žiezeň trpieše jako jiné dietě, to nebylo toliko křehkostí tělesenstvie, ale jelikožto tajnú svatostí zastíněnie nebeské milosti. Nebo jakož píše Origenes: „Co se jest při božím narození svatého stalo, to jest bylo před diáblem skryto.“ Protož tomu nerozuměl. Vida ji poroditi a čistú dievkú ostati, kterým by to činem bylo, toho diábel nevědieše. Ana toho sama matka boží tajieše. Co se tu boží mocí při narození syna božieho svátostně dálo, to jest bylo před diáblem tajno. Jakož praví to svaté čtenie: „Maria, matka boží, chováše všecka slova, přenášejíci je v svém srdci. Tu praví sv. Beda: „Tajemstvie o Jezukristovi, ješto Maria vědieše, nikomému zjeviti toho nechtěla, ale toho sobě, s velikú poctivostí tajíce, chovala, v němžto se jejie tajná svatá múdrost chovala a znamenala.“ A to div nenie, neb jest v sobě boha otce múdrost nosila, skrze niežto všemu světu milost obdržala, pro nižto sv. Augustin ji chválí řka: „Ó, Maria, matko boží, všie milosti plná, vidúcí přepovýšenú svatost, kterak tě duostojně chváliti muožem!“ A kterak jest koli všech svatých svatost, však to nic nenie proti tvé

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).