jest na svého lidu strast Hospodin vezřel a vykúpenie poslal; dnes smrt, ješto jest ji žena v svět vnesla, žena jest zahnala; dnes učinil sě Bóh člověkem, jímžto vždy byl, tiem ostav to přijal, jímžto nebyl. Proněž počátek našeho vykúpenie nábožně pamatujme a radujme sě řkúc: Chvála tobě, Hospodine! I nechciť dnes mlčeti toho, které jest to dnešnie poselství, od koho k komu, po kterém poslu. A to ze čtenie věděti muožem, že k té, ješto jest vysoký, nový, duostojný stav počala, stav zalíbenie panenské čistoty Bohu. Od vysokého Boha duostojný posel, ne leckterýs anděl, ale archanděl Božie silnosti poslán jest s poselstvím novým a netolik s novým, ale také s užitečným. Nové jest, aby počala dievka synem bez semene mužského, bez potracenie panenské celosti, bez poškvrny tělesného požádanie a líbosti porušené. Nové jest: Bóh člověčstvie přijal, v dievce sě člověkem počal, aby sě pak narodil z dievky. Nové jest, že, jakož jest v Božské věčnosti trojice osob v jedné podstati, tak tuto jest proti tomu, že jsú třie podstati, Božstvie, tělo a duše v jedné osobě Syna Božieho, pána našeho Jezu Krista; a jakož v Božstvie nerozdělé Božské jednoty tři osoby, ani ta jednota Božstvie ujme trojice osob, takéž jedna osoba Jezukristova jest, a však ta jednota nesmiesí, jako v hromadu slijíc tří podstaty – vždy budú třie –, ani ty tři podstati rozdělé v osobě jednoty – vždy také jen jedna osoba bude. A ať by snad nezdála sě méně vzácná tak nová věc, ješto jest sě jako dnes stala, kdyby užitka z toho neobmyslili: Vizte, kterého jest užitka to poselství a tak nových věcí zvěstovánie! Řečiť jsú toto svatého Bernarta: Kto by mohl čísto učiniti, ješto jest sě počalo z semene nečistého, nežli ten, ješto jest jediný sám bez nečisté počal sě žádosti? Tenť odlúčí od svého lidu hanbu početie našeho nečistého, v němž jsme od počátka v svém kořenu porušeni, v němž jsme také i porozeni.