porozeni. Ó, jistě novina a s užitkem zvěstována jest neslýchaná! Dievka počne, ducha svatého shóry přijmúc, počne synem a porodí, a vždy dievkú ostane. A to svaté, ješto z nie bude narozeno, bude slúti Syn Boží, a Spasitelem bude nazván: neb on svuoj lid spasí. Bezpečně muožem slíbené čekati chvály a v neporušenie opravenie těla našeho skrze toho, skrze nějž zachováno jest neporušenie v jeho matce, když jím počala, i když jej jest porodila, skrze nějž jest matka jeho celosti panenské a čistoty počínajíc a rodiec nepotratila. Snadnoť jest jemu toto naše tělo porušené v neporušenie obléci a smrtedlné v nesmrtedlnost. Protož poselstvie tak veliké věci divné, nové i užitečné máť nás k veselí a k chvále Boží vzbuditi.
Muožem také čtveru věc znamenati z dnešnieho čtenie: Najprvé poselstvie andělovo, druhé rozmysl dievky svaté, třetie jejie povolenie a čtvrté, že jest počala Synem Božiem. Nebyla by počala, by nebyla povolila; a byla by neopatrně povolila, by sě nebyla rozmyslila; a nebyla by věděla, oč sě rozmysliti, kdyby nebyla poselstvie slyšala. Protož poslán anděl, dal pozdravenie a zdal poselstvie. A dievka počne mysliti, jak to bude, že jest mienila muže nepoznávati. A když jí to pověděl anděl, že to má býti z muže Ducha svatého zpuosobem a obstieněním mocí Najvyššieho, slíbilo sě jí to, povolila řkúc: Aj, jáť sem služebnice Božie, buď mi podlé slova tvého. V tom žádostném Božie milosti povolení počala z své čisté krvi Synem Božím, v pravém člověčství Bohem.
I učinilo jest znamenitú věc troji to slavné poselství. Najprvé před Bohem duostojenstvie velikého jí ukázalo; neb k tomu skutku vykúpenie našeho tak velikému, tak zvláštiemu, jakéhož jest nikdy nebylo, ani kdy má takýž býti, jediná ona vybrána ze všeho světa. I muož ona řéci