Štítný ze Štítného, Tomáš: [Řeči nedělní a sváteční, rukopis B]

Královská kanonie premonstrátů na Strahově (Praha, Česko), sign. DG III 13, 478 s. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka
<<<<<376377378379380381382383384>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

kapitole a řka: I pili z toho všickni, totižto dvanádcte apoštoluov jedno a ne jich viece, jinak by evanjelista svatý Marek řekl zle o minulé věci, že řekl pili. A to jest blud řéci, by evanjelista co zle položil a křivě. A tu Kristus dávav apoštolóm posvátné tělo a krev pod obojí osobú, posvětil je kardinály, biskupy a kněží a řka jim: Vezměte a jeszte, toť jest tělo mé. V tom Kristus znamenávaje skrze ně budúcie všechny obětníky jedno, ale ne obec, kterážto má jedno pod jednú osobú přijímati a ne pod obojí osobú posvátně. Duovod toho jest také ze všeho Páně Kristova nasycenie, kteréž Kristus učinil zástupóm a učedlníkóm před smrtí svú a po svém z mrtvých vstání, jakož píše svatý Marek v třinádcté kapitole své, posledně ve čtyřmezdcietmé, že Kristus sedě se dvěma svýma učedlníkoma v Emaus, s Lukášem a s Kleophem, vzal chleba, požehnal, zlámal i dával jim jiesti pod osobú chleba. A tu nedie, dal jim víno píti. V tom Kristus ukázal, že tehdy nebyla vuole jeho, aniž nynie jest, aby obec přijímati jměla pod obojí osobú, neb by vuole jeho k tomu byla. Tehdy při tom nasycení napojil by zástupy a učedlníky nápojem nějakým. A toho jest neučinil, protož vuole k tomu jeho nebyla, aby obecný lid pod obojí osobú přijímal, aniž nynie jest. Jakožto již zjevně dovedeno jest z písma svrchu položeného a psaného, činí také proti Písmu svatému, ktož dává i ktož přijímá pod oběma osobama. Duovod toho písmem rozličným a mnohým Starého zákona, kteréž ukazuje mnohým podobenstviem, že jedno obětujíc kněžie pod obojí osobú, posvátně mají přijímati. A obecní lidé jedno pod jednú osobú chleba, ale ne vína přijímati mají. A najprvé psáno stojí v Genezi v prvních Mojžiešových kněhách v čtrnádcté kapitole, že Melchisedech král Salem obětoval chléb a víno bohu, proto že Abraham boj obdržal a ten byl kněz najvyššieho Boha. A v čtvrtých kněhách králových v devatenácté kapitole čte sě, že Heliáš anjelovým zbuzeniem vstal a jedl chléb

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).