[207v]číslo strany rukopisumrtvého zase oknem vytáhli. To jsú nám múřeníné jistili, že se tak stává.
A odtud sme šli k jednomu kostelu tureckému, kterýžto jest veliký velmi, a ten jest připravený a vzdělaný vnitř i zevnitř nad obyčej. Z kamenie mramorového a alabastrového velmi čistého dělán jest a vnitř v něm jest kamenie všecko pulérované a to rozličných barev, takže se svietí. Jiných příprav drahně v něm i okolo něho, než tak v náhlosti spatřiti sem nemohl, abych směl v celosti o tom praviti anebo rozumně[q]rozumně] rozummnye o tom vypsati, neb sme do kostela jíti nesměli a před kostelem [s]text doplněný editorem strachem sme [se]text doplněný editorem dívali a v kostele, což sme jedno dveřmi viděli, kterak jest. Nebo do pohanských[r]pohanských] panſkych[19]emendace provedena podle smyslu a s oporou o znění tisků z r. 1539, 1542, jež shodně uvádějí „pohanſkých“ kostelóv žádný jiný nechodí a jíti nesmie, leč by jich vieru přijal a obřezati se dal, neb sú od toho hned usazeni, aby to pilně opatrovali. Také žádný člověk Arapóv nehaněj u vieře jich ani o jich vieře mluv, zvláště neznámý, chce li život zachovati. A také oni jiným nebránie věřiti, jak kto chce, k své vieře nenutie lidi bezděky, leč kto dobrovolně chce.
Než pohanóm jest svoboda jiné všecky lidi haněti, jakž oni chtie, a činie toho dosti, dávajíc křesťanóm pohany a jsúce sami jimi, než odporu jiného proti nim nenie[20]písařem zapsáno: „než odporu jiného proti nim jiného nenie“ než trpěti a příčin, což byl mohl, uvarovati se, bez kterých by mohl býti.
O tom kostele pravili mi múřeníné, že v něm spalují tři tisíce centnéřóv oleje olivového každý rok, než já neviem, tak li jest, než to viem, že jest velmi veliký a světla mnostvie v něm hořalo jest.