Šúd ze Semanína, Mikuláš: Formy a notule listuov všelijakých…

Praha: Melantrich z Aventina, Jiří, 1556. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 54 D 120, A1r–Y4r. Editor Timofejev, Dmitrij (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

Při vzniku edice byla použita data z Lexikální databáze barokní a humanistické češtiny (https://madla.ujc.cas.cz).

[Generovaný obsah]

[A6v]číslo strany rukopisuKrista a apoštolské vyveden jest.

To nešlechetné též jecer harancizojazyčný text bylo a jest příčina všeho zlého, co se koli v světě od lidí dálo a děje proti Bohu a proti zákonu jeho i proti lidem.

To nešlechetné jecer harancizojazyčný text učinilo, že sobě lid izrahelský na poušti zvošklivil mannu – chléb anjelský – a žádal masa[7]masa: Masſa, cibule a česneku ejiptského. A podnes to v srdcích lidských činí, že sobě lidé voškliví Božské a věčné věci a obracují srdce svá i všecku žádost k věcem časným a minutedlným a nezřízeně po nich dychtí, žádajíce jich nabyti divnými praktikami jedni proti druhým. A jeden by rád sám všecko měl a obsáhl a jiní aby hladem zemřeli, nemajíce žádné živnosti.

To nešlechetné jecercizojazyčný text činí také, že manžel neb manželka pojme sobě manželku neb manžela, potom mu omrzí i hledá své choutky u jiné a, cizoložíc s ní, bývá příčinou těch hrozných a němých hříchuov, že krev krve dotýče, kteříž volají z země na pomstu k Bo[A7r]číslo strany rukopisuhu. A skrze to cizoložníci ti uvozují na svět těžké a hrozné pokuty, kterýchž příčin lidé neznají, ale Bůh zná, že jsou toho příčina takoví hříchové, kteří z cizoložstva pocházejí.

To nešlechetné jecer harancizojazyčný text činí boj a nepokoj v člověku a k tomu člověka přivozuje, jakož svatý Pavel k římanuom[8]k římanuom: Ržijmanuom píše, že člověk dobrý a svatý nečiní toho dobrého, kteréhož žádá, než činí to zlé, kteréhož nenávidí.

A to nešlechetné jecercizojazyčný text nechce v něm poddáno býti Bohu a zákonu jeho a více se v člověku zápovědmi rozpaluje a rozmáhá a více toho žádá, což se zapovídá.

A to zlé a nešlechetné jecer harancizojazyčný text a přirození ďábelské v člověku přivedlo k tomu, že Syn Boží musil se vtěliti a obětován býti, aby jeho krví, mocnější než jest ďábel, to přirození jeho jecer harancizojazyčný text z člověka vyvrženo a vyčištěno bylo, aby ďáblu v moci věčně nezuostal, než aby se s člověkem přirození Božské, kteréž bylo daleko odstoupilo, zase spojilo a obraz

X
7masa: Masſa
8k římanuom: Ržijmanuom
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).