Šúd ze Semanína, Mikuláš: Formy a notule listuov všelijakých…

Praha: Melantrich z Aventina, Jiří, 1556. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 54 D 120, A1r–Y4r. Editor Timofejev, Dmitrij (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

Při vzniku edice byla použita data z Lexikální databáze barokní a humanistické češtiny (https://madla.ujc.cas.cz).

[Generovaný obsah]

[A4v]číslo strany rukopisulidé a mudrcové příčiny toho najíti nemohli, protož, aby ta příčina v nevědomosti nezuostala, a z toho, aby se o Bohu domníváno nebylo, že by on toho zlého příčinou byl a sám ta svá stvoření tak zlá a nedobrá stvořil, i ráčil on sám příčinu toho lidem zjeviti skrze Mojžíše, věrného služebníka svého, i také lékařství proti tomu zlému, čim má býti v člověku[3]v člověku: Cžlowěku přemoženo a vyplněno, oznámiti; kterýžto Mojžíš v 1. kněhách svých v 3. kapitole i jinde na mnoha místech klade toho všeho zlého a té vší nezřízenosti zlých žádostí v člověku příčinou býti hada – ďábla[4]ďábla: Diábla zlého, kterýž skrze závist a lstivou radu svou první rodiče lidského pokolení k tomu jest přivedl, že jsou proti přikázaní a zápovědi Božské jedli z dřeva znání zlého a dobrého, kteréž jim byl Bůh pod pokutou smrti zapověděl, aby z něho nejedli. A jakž jsou okusili z toho dřeva, hned od nich božství, kterým prvé byli naplněni a učiněni byli obrazem Božím, [A5r]číslo strany rukopisuod nich odstoupilo a ďábel se v ně hned uvázal a vlil v ně to nešlechetné přirození své ďábelské, Bohu i zákonu jeho všelijak a ve všem odporné. Tu jest příčinu toho všeho zlého v člověku Buoh Mojžíšovi zjevil a lidem skrze něho oznámil. A hned jest také při tom pro potěšení člověka oznámil lékařství proti tomu zlému, čím a skrze co bude pemoženo a z člověka vypléněno, že skrze semeno ženy, to jest vtěleného Syna Božího, kterýž přemůže moc toho hada ďábla a setře hlavu jeho.

To pak přirození ďábelské v srdci vkořeněné táhne člověka ke všemu tomu zlému, což jest proti Bohu a co jest na škodu a k zahubení a k skáze jednoho každého člověka i všeho lidského pokolení. A jmenuje se v Písmích svatých to přirození ďábelské v srdci člověka „jecer harancizojazyčný text“ a jest náchylnost a to zlé, k kterému jest člověk od mladosti své náchýlen, o němž Buoh k Noe mluvil v 1. kněhách Mojžíšových v 8. kapitole,

X
3v člověku: Cžlowěku
4ďábla: Diábla
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).