[A5v]číslo strany rukopisua v Eklesiastescizojazyčný text v 4. kapitole jmenuje se králem starým a nemoudrým. Králem proto, neb ho všickni lidé poslouchají a po něm kráčejí; starým pak slove, neb se rodí s člověkem a trvá při něm i do sta let[5]let: leth až do smrti a tepruva mizí, když tělo shnije; nemoudrým pak proto slove, neb učí, aby člověk opouštěl cestu života a chodil cestou smrti a jest jako meč ďábluov v srdci člověka, kterýmž jej ďábel morduje a zabíjí a k smrti věčné a někdy i k časné přivozuje. A mezi jiným nezčíslným zlým i toto zlé činí v člověku: totiž vrtkavost a nestálost, že člověk v jednom nikdá dlouho nestojí. A spravedlivě jest to na člověka přišlo jako druhá pokuta k pokutě smrti. Neb poněvádž se jest člověk srdcem, volí i umyslem odvrátil od neproměnitedlného Boha, protož jest také na něj přišla ta nestálost, že v jednom nikdá dlouho nestojí, než vždy jde z jednoho do druhého a klátí se co trest na bahně: dnes mu se lí[A6r]číslo strany rukopisubí toto a zejtra jiné. Ač se ta vrtkavost zdá býti malá a lehká věc, ale však přivozovala mnohé lidi, i hlavaté, k velikým a mrzkým páduom a byla příčinou zkázy a vyvrácení mocných království a krajin. A toto jest pak nejdivnější věc, že se taková vrtkavost a nestálost nachází při člověku netoliko při těchto věceh tohoto života a světa, ale nachází se i při věcech duchovních a spasitedlných, při víře a při služebnostech Božských. A toť jest bylo za příčinu těch všech bluduov a kacířství, kterákoli povstávala a povstávají v církvi svaté křesťanské[6]křesťanské: Křeſtianſké od začátku jejího až posavád.
To nešlechetné jecer harancizojazyčný text v srdcích lidských bylo jest toho příčina, že jest Buoh všecko lidské pokolení a svět, kromě osmi osob, potopou zahladil.
To nešlechetné jecer harancizojazyčný text bylo příčina, že všecek svět v neznání pravého Boha trval více než za čtyři tisíce let v hrozném modlářství, až z toho skrze kázaní Pána