vo[Q4r]číslo strany rukopisutruby změkčené v vodě s olejem fiolovým neb slézem vařeny sou, a to čiň každý večer a ráno, dokudž jest potřebí. Věděti také sluší, že dětem přicházejí časem bradavice, žlázy a rozličné jiné takové neřesti, v nichž rady nepotřebují, nebo v přebývání věku na větším díle z toho vyrostají. Pakli by se tak nestalo, tepruv se na to raď, není-li v tom zameškáno.
Jak děti chovány a opatrovány býti mají, když choditi a mluviti se učí, až věku 7 let dojdou
Když děti choditi se učí, nemají býti obtěžovány až do ustání proto, aby na nohách ani v hřbétku zemdleny nebyly.
A stejště-li sobě matka, že její děti brzo choditi nechtí, vař větvičku klokořkovou u vodě a mej dětem nohy i klouby jejich tú vodou ráno i na noc, a když děti věrnosti té srozumějí, i ráno z luože vstanou, má jim dáti jísti.
[Q4v]číslo strany rukopisuPo mytí nech, ať pohrají, a chtějí-li více jísti, tehdy je má vodou zmejti, a ne na plný žaludek, jakž v první částce knížky této povědíno. A až do sedmého léta náležitý a jim příslušný pokrm jest kaše a mléko, mezi jinými krměmi, kteréž pro rostění jejich vlhké býti mají.
Lázně potící neb párně dětem před sedmi lety nejsou zdravé, a zvláště žádnou studenou vodou nemají se polívati, nebo tím vnitřní nemoci pohybují se, kteréž by pak na zevnitř vyjíti měly, ty překážku v tom mají. To též i zrostu jich překáží.
Velikou také pilnost při tom míti sluší, aby děti mravuom dobrým přivykaly, nebo z opravdově snažné pilnosti pochází zvyklost, protož ostříhati jich sluší od trápení, hněvu, lekání, zámutku a přílišného nespání a bdění, i pořádně jim dávati to, čehož žádají, a hájiti[90]hájiti: hagiti toho, což je zarmucuje.
Též chovati se mají v poslušenství otce a matky a v pobožnosti [Q5r]číslo strany rukopisuk bohu, nebo dobří mravové dobrý způsob v přirození býti ukazují, ale zlí mravové, zlé nakloňosti v přirození svědkové sou. Hněv zajisté, horkost, smutek, smělost, strach, studenost, trápení svévolnost činí.
Bdění mnohé rozličných nemocí jest počátek. A tak zvyklost dětí v dobrých mravích na těle i na duši jim užitečná jest. Nebo duše dítěte jest jakožto hladká tabule, na níž nic psáno není, však muože na ní člověk napsati, což chce. A protož nemravné dítě pořádně znenáhla i dobrotivě skrze trestání k dobrým mravuom má vedeno býti, aby tudy na svém přirození opraveny byly.
Trestání dětí
Věděti sluší, že děti ne v přísném trestání a kázni chovány býti mají.
Dobrotivost k dětem
Otcové k dětem svým dobrotivost ukazovati, někdy také i přehlédati mají.