Studnice života

Praha: Melantrich z Aventina starší, Jiří, 1554. Knihovna Akademie věd České republiky (Praha, Česko), sign. TH 1305, A2r–Aa8v. Editoři Sedláčková, Anna, Timofejev, Dmitrij. Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

[T5v]číslo strany rukopisu

Duch zlý pokouší člověka[2076]člověka: Cžlowěka starajíc[2077]starajíc: ſtaragijtz se o něho (ale falešně[2078]falešně: ffaleſſně), že je se zle opatřil. Sluší nemocnému pamatovati na ponuknutí zlého ducha řkúcího: „Kterak, jestliže tebe Buoh míti nechce, snad nejsi jedním z těch vyvolených, jenž mají spaseni býti?“

To jest jistě těžké pokušení. Tuť se sluší zmužile braniti, aby se žádným obyčejem v hádaní s duchem zlým nedal. Ale tak učiň, chceš-li[2079]chceš-li: chceſſli před nim ostáti. Řci[2080]Řci: Ržcy neb pomysl sobě: „Odejdi, Šatanáši, nebť stojí psáno (Matouš[2081](Matouš: Math: začátek komentované pasáže3.konec komentované pasáže[2082]3.: III): ‚Nemáš Pána Boha tvého pokoušeti.‘ Bůh jest mi vždycky otcovský a dobře činil. začátek komentované pasážePročež bychkonec komentované pasáže[2083]Pročež bych: pročežɓych nad jeho milostí zoufal[2084]zoufal: zauffal? On mi dal přijíti ke křtu svatému a k slovu své svaté milosti mne [T6r]číslo strany rukopisupovolal, že on mým Otcem býti chce. Protož se nic[2085]nic: nitz jineho nežli všeho dobrého v něm naději. Což mi potřebí na vpředzvědění[2086]vpředzvědění: w Předzwěděnj patřiti? Onť jest mne sám učil, o čem mám na tento čas mysliti, kdež praví Jan začátek komentované pasáže3.konec komentované pasáže[2087]3.: III: ‚Kdož v Krista věří, tenť nezahyne, ale má život věčný.‘ Protož kdož v něho jakožto v svého svrchovaného spasitele věří, tenť nemá žádného zatracení očekávati, nebť jistě spasen bude a jest jedním z vyvolených k spasení v Kristu opatřen a zřízen a již stojí psán v knihách života. Kdož jest k životu věčnému opatřen, tenť jest k obrazu Kristovu připodobněn a bude jistě k víře křesťanské[2088]křesťanské: Křeſtianſké povolán a v té i dobrým uči[T6v]číslo strany rukopisuněn a potom konečně spasen.“

Jisté jsou ty věci. „Buoh aniž oklamán býti může, aniž on koho oklamává“ (k Římanuom[2089]Římanuom: Ržijmanuom začátek komentované pasáže8.konec komentované pasáže[2090]8.: VIII) Toť jest Boha Otce najdobrotivějšího rada od věčnosti předzvěděná a zřízená. Protož sobě nedaj v ničemž překaziti, začátek komentované pasážecož bykonec komentované pasáže[2091]což by: cožɓy koli ten zlý duch navrhl. Jediné věř v Krista, tehdyť jest Kristus tvuoj a ty jeho vlastní a nemuožeš stracen býti, budeš spasen začátek komentované pasážebeze všíkonec komentované pasáže[2092]beze vší: ɓezewſſij pochybnosti. Nebo věřící budou skrze Otce k Kristu přitaženi (Jan začátek komentované pasáže6.konec komentované pasáže[2093]6.: VI) A skrze téhož mají spasení dojíti a žádného z nich nechce zahynutého míti (Jan začátek komentované pasáže10.konec komentované pasáže[2094]10.: X)

Protož buď potěšen a nepochybuj, nebo všickni lidé, kteříž právě v Krista věří, tiť jsú

X
2076člověka: Cžlowěka
2077starajíc: ſtaragijtz
2078falešně: ffaleſſně
2079chceš-li: chceſſli
2080Řci: Ržcy
2081(Matouš: Math:
20823.: III
2083Pročež bych: pročežɓych
2084zoufal: zauffal
2085nic: nitz
2086vpředzvědění: w Předzwěděnj
20873.: III
2088křesťanské: Křeſtianſké
2089Římanuom: Ržijmanuom
20908.: VIII
2091což by: cožɓy
2092beze vší: ɓezewſſij
20936.: VI
209410.: X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).