pře[258r]číslo strany rukopisuslavně zpievá a řkúc: Korúhvi královy vznikají, stkví se svatého kříže spasitedlné znamenie. Toť jest ten klíč přesvatý, jenž všem sbožným dušiem nebeské královstvie odmyká, jakžto praví svatý Crysostomus. A protož tyto i jiné mnohé o svatém kříži přepovýšené věci znamenaje mistr Rabanus, u prvních kněhách O chvále svatého kříže píše a řka: Ó, kříži přesvatý, ó, znamenie přežádúcí, kto se tebe kdy duostojně nachváliti móže, aneb o tobě kdy v celosti světu rozpraviti, neb, svatý kříži, jsi nám nebeských tajemství zjevitel, skrytých božích pokladóv si zvolený schovatel, ty si sedmi svatosvatých svatyň správným křesťanóm milostivý dárce, v tobě všickni světí anděli sporost své radosti vidie, od tebe všeho světa lidé mocnú pomoc přijímají, od tebe všecky pekelné moci nad sebú věčné své potlačenie znají.
A protož, toho předuostojného dřeva rozličné divy Eraklius ciesař vida, na svatém otci papeži obdržal, aby na čest a na chválu Povýšenie svatého kříže slavný den ustavil na věčnú pamět, aby všickni sbožní to u paměti měli, že náš spasitel pro všecky hřiešné na svatém kříži umřel, boha chváléc, věčnému se přiebytku dostali.
Svatého Kornelia
Svatý otec Kornelius papež od pohanóv velikú nenávist měl[174]měl] nadepsáno trpěl, tak že Decius ciesař kázal se vším žákovstvem jeho do dalekých vlastí zaslati. A když se po některých časiech svatý Cornelius opět zase vrátiv, nechtěl modlám pohanským se modliti, na smrt jest odsúzen a s ním dvamezdcietma jiných svatých pro svatú vieru smrt přijemše, bohu se dostali.