Bible drážďanská, Janovo evangelium

Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. O e 85, ff. 588v–602v. Editoři Rozhkova, Anastasia (Filozofická fakulta Univerzity Karlovy), Voleková, Kateřina (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

E-edice byla připravena v rámci studentské stáže v doktorském programu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

<<<10<588v589r589v590r590v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

Počínají sě čtenie svatého Jana evanjelisty

1. kapitola

J1,1 U počátcě bieše slovo a slovo bieše u boha a buoh bieše slovo. J1,2 To bieše na počátcě u boha. J1,3 Všecko jest jím učiňeno a bez ňeho nic jest učiňeno. A což jest v ňem učiňeno, J1,4 život bieše a život bieše světlost lidská J1,5 a světlost ve tmách svietí a tmy jsú jie nechopily. J1,6 Byl jest člověk vyslán ot boha, jemužto jmě bieše Jan. J1,7 Ten bieše přišel na svědečstvie, aby svědečstvie dal o světlosti, aby všickni skrzěň uvěřili. J1,8 Nebieše ten světlost, ale aby svědečstvie dal o světlosti. J1,9 Bieše světlost pravá, ješto osvěcije každého člověka, přijdúcieho na tento svět. J1,10 Na světě bieše a svět jest jím učiňen, a svět jest jeho nepoznal. J1,11 Mezi své vlastnie jest přišel, a svoji sú jeho nepřijěli. J1,12 A kteříž koli jsú jeho přijěli, dal jest jim moc syny božími býti, těm, ješto věřie v jeho jmě, J1,13 ješto jsú sě neurodili ze krve ani z sěnie tělesného ani z chtěnie mužova, ale z boha. J1,14 A slovo sě jest tělo učinilo i přěbývalo mezi námi. I viděli jsmy slávu jeho, slávu jako jednorozeného ot otcě, plno milosti a pravdy. J1,15 Jan svědečstvie dává o něm a volá řka: „Ten bieše, o ňemžto jsem já pravil: Kto po mně přijde, přěde mnú jest učiňen, neb jest dřěvní mne byl.“ J1,16 A z plnosti jeho všickni jsme přivzěli i milost za milost, J1,17 nebo zákon skrzě Mojžiešě dán jest, ale milost i pravda skrzě Jezukrista stala sě jest. J1,18 Boha jest neviďal nikda ižádný, než jednorozený syn v lóně otcově, ten jest jej vypravil.

J1,19 A to jest svědečstvie Janovo, kdyžto jsú vyslali Židé z Jeruzaléma k němu popy i jáhny, aby jeho otázali řkúce: „Kto jsi ty?“ J1,20 I přiznal sě jest a nezapřěl a poznal sě jest, že nejsem já Kristus. J1,21 I otázali jsú jeho: „A což tehdy? Heliáš?“ I povědě: „Nejsem.“ „Jsi li prorok?“ I otpovědě: „[Nejsem]text doplněný editorem[15]Nejsem] Non lat., Non sum var., <nee> Kyas.“ J1,22 Protož vecěchu jemu: „Kto jsi? Abychom otpověd dali těm, kto jsú nás poslali. Co pravíš sám o sobě?“ J1,23 Povědě: „Já jsem hlas volajícieho na púšči: Zpósobte cěstu hospodinovu, jakož jest řekl Isaiáš prorok.“ J1,24 A ti, ješto biechu vysláni, z duchovníkóv biechu. J1,25 I otázachu jeho řkúce jemu: „Což tehdy křstíš, když ty nejsi Kristus ani Heliáš ani prorok?“ J1,26 Otpovědě jim Jan řka: „Já křstím u vodě, ale mezi

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 4 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).