svými znameními jiných údóv súd a ukazovánie, tehdy podobné a jisté vše jest, co sě ukazuje údmi. Pakli oči jiná znamenie ukazují než jiní údové, tehdy sú oči najjistějšie znamenie mimo jiné údy. A protož jistě všickni mudrci o přirození řkú, že oko jest pravý posel tajemstvie srdečného. A tak jest konec o zpósobách lidských podlé údóv zevnitřních.
Spermacizojazyčný text | Výkal |
Planetacizojazyčný text | Bludna, běhohvězda |
Menstrumcizojazyčný text | Čmýra |
Zodiacuscizojazyčný text | Známokrat |
Matrixcizojazyčný text | Děloha |
Signumcizojazyčný text | Zvěrocest, znamenie |
Embryocizojazyčný text | Zároděta |
Speracizojazyčný text | Okrota |
Fetuscizojazyčný text | Zárodek |
Vegetativacizojazyčný text | Chvejepotna |
Animalcizojazyčný text | Živona |
Enscizojazyčný text | Byt, jsost |
Formacizojazyčný text | Tvářnost |
Motuscizojazyčný text | Hnutov |
Materiacizojazyčný text | Matera |
Vitacizojazyčný text | Živnost |
Complexiocizojazyčný text | Letora |
Musicacizojazyčný text | Vodohlasa |
Filozofiacizojazyčný text | Mudromila |
Arborcizojazyčný text | Strom |
Geometriacizojazyčný text | Zemoměrna |
Skonává sě Hvězdářstvie krále Jana, knězě z veliké Indie, ježto skládal jest pod horú Embron, tu, kdež leží Adam s Evú, Abraham, Izák i Jákob, léta Božieho narozenie LXXXX, pod ciesařstvím Tiberia ciesařě, pod ním Kristus umučen jest, pod Poncem Pilátem. A k tomu hvězdářství jest mnoho z jiných knih připsáno etc.cizojazyčný text
Z těch rozdielóv věcí a jich skutkóv tento rozdiel jde k řeči umieněné potřebný. Skutkové nebo činé někteří jsú božští, jenž jsú nad přirozenie, druzí přirození a třetí příhodní. A o těch třech skutciech přijmi toto pochybenie, jenž jest umieněno. A najprv otázka pochybenie buď o prvních věcech, totíš o božských skutciech, a jest tato: Muož li býti v božských skutciech proměna anebo odpornost, čili nic? A tak přicházie otázka, jest li osuda v božských skutciech. A na tu otázku jdú duovodové odporní. A najprv, že nemohú mieti proměny v božských činech, jest Písma dosti, a sprostnějšie přivedu napřed. Najprv Šalomún praví: Naučil sem sě nebo došel sem, že všickni skutkové, kteréž učinil jest Buoh, trvají na věky a nemóžem jim ničehuož přidati ani odjieti, které učinil jest Buoh, aby byl bojící. Co stalo sě jest, to ostává, které věci budúcie jsú, již byly jsú, a Buoh zachovává, co jest minulo.