[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis A]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. 1 A c 75/1–5, 1a–6b. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<10<1r–1v2r2v3r3v>>>>>
Skrýt ediční aparát
[1r]číslo strany rukopisu

[…]text doplněný editorem[1]chybějící listy; ZrcSpasK 45 skrzě modlitevníky telete sdutého znamenáni byli. Když synové izraelščí jiné buohy chtiechu sobě zdělati, Áron a Hur, muž Marijin, jim sta nepovolila. Tehdy oni rozhněvavše sě na Hura napadli a plijíce na ň slinami jej zadusili. Oni sě rozhněvali na Hura, že jich modlám sě protivil; licoměrníci nenáviděli Krista, že jich kázanie tresktal.

Tito také Židé, ješto sě Kristovi utrhalivě posmievali, někda skrzě Chama, syna Noe, znamenáni byli. Cham, jenž s právem měl otcě svého[2]škrtnutý text mstíti ctíti, čte sě o něm, že sě jemu zlosynsky posmieval a porúhal. Takež Židé byli by měli s právem Kristovi čest učiniti, ale pohřiechu dovedeno na ně, že sú jeho nectili a jemu sě posmievali. A kakžkoli vidí sě, že Noe nepoctivě posmieván byl od vlastnieho syna, všakž ješče nepoctivějšie bylo Kristovo posmievanie. Noe byl posmieván v stanu, tu, kdež žádný neviděl, ale Kristus posmieván byl v domu biskupově, kdež množstvie lidu bieše. Noe posmieván byl od jednoho syna, ale Christus posmieván jest od mnohých i ode všie rady. Noe měl dva syny, ješto sta jeho žělela, Christus žádného neměl, by sě kto nad ním sžělil. Řečení také židé, ješto tak Kristem poklamávali, někda na Filistských, nepřá[telech]text doplněný editorem […]text doplněný editorem[3]chybějící text [1v]číslo strany rukopisu[4]ZrcSpasK 46[5]popisek k obrázku: «Achior přivázán k dřěvu od panoší Holofernových»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek[…]text doplněný editorem[6]chybějící text od něho viděti žádáše. A když jeho Herodes o mnohých věcech tázal a on mlčal, tak, jakž jemu žádné odpovědi nedal, vida to Herodes, mnieše, by on nebyl pravého smysla i klamal jím, oblek jej na smiech v bielé rúcho. A tak jej poslal zasě k súdu Pilátovu vladařě a řka, že na něm nenalézá žádné viny k smrti. Herodes nevěda, čso by mienil, v bielé rúcho jej oblekl, nebo duch svatý skrytě čině nevinnost Kristovu ukazováše. Nebo jakež skrzě Kaifášě dal věděti jeho smrti slušnost, takež skrzě Heroda ukázal jeho nevinnost. Tehdy Pilát otáza židuov, mají li naň kterú vinu, pro niž by jej na smrt odsúditi mohli, a oni tři viny naň složichu a vyřekše jě přěde všěmi vecěchu: „Tentoť jest řekl, že muož tento chrám buoží rukú“ […]text doplněný editorem[7]chybějící listy

X
1chybějící listy; ZrcSpasK 45
2škrtnutý text mstíti
3chybějící text
4ZrcSpasK 46
5popisek k obrázku: «Achior přivázán k dřěvu od panoší Holofernových»
6chybějící text
7chybějící listy
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).