[54v]číslo strany rukopisuKristus, chot duší, a skrze nějž se jest jemu mnoho zlého přihodilo a naposledy i smrt, neb jest umřel pro hříchy naše. Jakož apoštol praví: A protož[er]protož] p otož jest velmi nevěrný pánu Kristu, ktož přijímá hřích v srdce své. Protož, nájmilejší, podlé napomenutí múdrého Šalomúna od všelikého hříchu vyčisť srdce tvé. Druhé máš se se vší pilností varovati každého hřiechu, zvláště smrtedlného, neb se velmi ďáblu líbí a velmi jej obveseluje, a to muož dovedeno býti trojím znamením. První jest, že se v ničemž jiném nekochá, neb on nechce jiné lázni, nehledá zlata ani stříbra. Neb písmo knih Genesis v osobě jeho die: Daj mi duše, jiné vše sobě vezmi. Protož svatý Řehoř die: Zdá se jemu, že by nic neučinil, když duši neraní, neb jako pták lúpežný miluje srdce popadené lúpeží, tak ďábel miluje srdce člověka. Druhé znamení, že ďábel velice miluje hřích, okazuje se z ustavičného pokušení jeho a že hřiechy jednaje nikdý neustává, neb šest tisíc let jest a viece jakž nic jiného nedělá, nežli v hřiechy uvodí. A protož když jeho pán otázal: Odkud jdeš, satane? Odpověděl jest: Obcházel sem zemi a přešel sem ji. Tak jest velmi zaneprázdněn při práci hříchuo, že ani snu mieti muož podlé oné řeči Jobovy: Ktož mne zžírají, ti nespí. Třetie znamení, že hřiech velice ďábla těší, že jest nikdý nemohl aniž bude moci nasycen býti hřiechuo. Neb bezpočtu tisícuo lidí hříšných již sežral, avšak ještě lačen jest a jako lev obchází, koho by sežral. A netoliko jest lačen, ale i ží[55r]číslo strany rukopisužniv.