strachoval sem se. A v múdrosti vidúce, zarmútí se hroznú bázní, lkajíce pro súžení ducha. Zajisté, pane, zarmútíť se v ten den národové a báti se budú obývající v krajinách zemských od znamení tvých, kteráž mnohá a hrozná uzří. Jakož svatý Lukáš napsal: Když uzří syna člověka přicházejícího v oblacích s mocí velikú a velebností, tehdy budou znamenie na slunci, na měsíci a na hvězdách a na zemi dav lidu pro slévaní zvuku mořského a vlnobytí, takže schnúti budú lidé pro strach a očekávanie, kteréž přijde světu všemu. Ó, biedný člověče, pomysl na toho súdce boha a člověka hrozný přiechod, neb oheň před obličejem jeho hořeti bude a okolo něho búře náramná. Oheň zajisté před ním puojde a páliti bude vuokol nepřátely jeho. Jakož svatý Pavel k Židóm dí: Hroznéť jest zajisté očekávaní soudu a hněvivosti ohně, kterýž spáliti má protivníky. O témž Malachiáš prorok dí: Ej, den přijde zapálený jako oheň a budú pyšní všickni i ti, jenž činí nepravost, jako sláma neb strniště. A Izaiáš dí: Hle, pán v ohni přijde. A Johel prorok dí: Před tváří jeho bude oheň žerúcí a po něm plamen vypalující. A protož jakož dí Malachiáš: Kto stane k vidění jeho, neb on jakožto oheň přepalující a jakžto bylina těch, ješto sukna barví, a sedneť rozpouštěje a vyčišťuje střiebro. A protož kto rozum maje, tohoto súdce a příští jeho báti se nebude ze všeho srdce? Jakož svatý Řehoř die: Jaká bude mysl toho člověka, kterýž by se věčného súdcí přítomnosti nebál, kdežto