[200]číslo strany rukopisuže by zde měl město přebývající, ale vida do sebe, že se smrdutě urodil a vždy hyne a biedně trápí se zde na světě a v mrzkostech svého těla tápá, pokořil se a pospiešil vyjíti domuov na onen svět. Třetie, aby vida biedu bližnieho, z toho sobě zasluhoval peklo, neučiní li milosrdenstvie, nebo nebe učiní li. Čtvrté, aby jsa biedami poboden, pozdvihl očí svých k milému Pánu Bohu, na kterého již snad dávno zapomenul jest a povolal k němu i k svatým jeho, žádaje z nebe potěšenie, a, aby vzhlédna na rozkošnú radost, tam žádal býti. Páté, aby poznal přátelstvo lidské falešné, které toliko v štěstie trvá, ale v bídách tak ostupuje, že člověka nezná, zda li nébrž i zapři, a to poznaje, v své doufánie, nikdy v lidi nekladl, ale v samého Pána Boha.
[101]číslo strany ediceBídy, v které padl jest člověk po zhřešenie, jest deset bied. Najprvnější, jest umenšenie rozumu a hašenie světlosti duše tak, že jedna jiskra zuostala jest v Adamovi, uměnie a poznánie, neb před zhřešením znal jest všecky věci. Druhé, v sprotivenstvie všeho stvořenie a najprvé tělo jeho, tak se jest jemu zprotivilo ostnem, že hledie na Evu, zapomenul Pána Boha i nebe jedné, aby žádosti těla dosti učinil. Též i Eva a ihned ptacstvo letělo od něho tak, že dnes odštipuje člověka od sebe jako nehodného, aby nad ním panoval, ryby do vod utekly a hovada do lesuov a na pole, a tak zuostal sám Adam s Evú, se psem, aby ho ostřiehal, s kohútem, aby jemu hodiny registroval, slepicí, aby živ byl vajci, s krávú, s ovcí pro mléko, etc.cizojazyčný text Třetie, upadl v hřiech a v všecky zlosti,