[138]číslo strany rukopisusekaniny not, že ani húsle, ani žádná věc nemuož toho rovnati. Opět ptáčkové, slavík, stehlík a hovada, a také skrze uši, aby bral uměnie múdrost a sladké mluvenie, které jest sladší múdrým lidem nade všecky sladkosti všeho světa, krom od smrti vysvobozenie, ač lidé obecní větší sobě sladkost kladú v zisku, ve cti, v ženách, v jídle, v pití, v přátelstvie a v jiných věcech. Však David a Šalomún najvětší v múdrém a sladkém mluvenie. Nosem, aby rozeznal vuoně vonné, rukama a dotčením, aby rozeznal měkost, tvrdost, hrubost věcí a tak dále. Neb tělo lidské jest potřebné ke dvanádcte věcem. Najprvé, k rozenie, a tak muž ženě jest potřeben, vedlé oné řeči roste a rozmáhajte se a naplňte zemi. A tak muž béře rozkoš od těla ženského a zase žena od těla mužského. Vedlé oné řeči Davida: Delectati me in factura manuum tuarum.cizojazyčný text[46]Ps 92,5 Dal si mi kochání a rozkoš v účinku rukú svých. Druhé, tělo lidské jest potřebno služebnost jeden druhému, tak služebníka pán potřebuje a dievky, paní a krále pro neupokojenie země a spravedlivost všichni a knieže všichni i ševce i krajšieho etc.cizojazyčný text A proto dí svatý Pavel, že jeden druhého jest úd, neb anjel nemuož králem býti, ani knězem, leč v těle, a proto tělo k úřadóm přísluší. Třetie, k okázanie múdrosti boží, když člověk vidí podobného člověka, božskú jasnost na něm vidí a zalibuje obraz božie na něm, až mu srdce prorazí. Ale bláznivý člověk nic toho nepantuší, ani v své mysli rozmietá, ale tělo hovadské hodí se k jiedlu, ku práci,