[3r]číslo strany rukopisusmrti vytne a než se nás ten žhúcí chopí oheň, jenž nás vždycky jako dřieví lační, jehož my se vždy, jako plamene dřieví čekajíc, lekáme, jestli že se k žádné jiné potřebě nehodíme aneb snad hodíce se nebudem potřebováni.
Nuže[c]Nuže] uże tehdy, což a kterak tělesný člověk, stromu přirovnaný, potřebnějšieho, ctnějšieho a trvalejšieho z sebe za času udělá? Zdaliž z sebe obrázek udělá k modlářství, jako oni starodávní pohané tak z sebe dělali modly podlé formy podobizen z lesního dřieví dělaných, v Kněhách Mou[3v]číslo strany rukopisudrosti vypsaných, že řemeslník, utna dřevo z lesa, i obloupil misterně s něho všecku kuoru. A s pilností dělá nádobu chaternou k potřebě života, s třieskami pak jísti navaří. A ostatek toho dřeva, ježto se již ničemouž nehodí, křivolaké a sukovaté, po prázdnu pilně řeže a misterně připodobňuje k člověčí zpuosobě aneb k některému[d]některému] kněktereho z živočichuov, každú skulinku zalepí, obarví. A každú poškvrnu na něm zaléčí i udělá mu přiebytek poctivý a na stěně železy přikuje jej. Šetře ho, aby nespadl, věda, že sám sobě spomoci nemuož, neb obraz je. A učině mu slib, i [4r]číslo strany rukopisuztazuje o statku, o dětech i o svadbách. Nestydí se mluviti s bezdušným, mrtvým a neužitečným. Co sou pak ty znamenaly podobizny, praví žalm: Podobní, praj, buďte jim, ktož je dělají, i všickni, kteříž doufají v nich. Jako by řekl, že sou pohané své životy připodobňovali k těm podobiznám. Aneb že jsou na těch podobiznách vypodobňovali své životy. A ktož k týmž podobiznám podobně až dodnes živi sou, že ti z sebe mrtvé modly, obrazy a podobizny bez studu a bez smysla dělají Pánu Buohu, opravdovému stvořiteli, ošklivé [4v]číslo strany rukopisupodlé všeho zákona Písem, v nichž jest netoliko bránil těch modl dělati, ale i kaziti velel i jim podobné hříšníky pyšné, jenž se z obecného lidu zvláštností jakous vytínají jako dřevo z lesa. A vostruhují se misterně z kuory pokory. A ten každý rozdělí život svuoj na tré.
Z první částky, totiž z žádostí, udělá nádobu k neužitečnému třevu ďábelskému, žádaje zboží i všech hříchuov. Druhou částkú života svého, trestání podobnou, myslí, vólí, rozumem, pamětí, vaří pokrm, totiž stará se o sytost žrádla, plápolaje ohněm horlivé závisti. Třetí pak stránku ži[5r]číslo strany rukopisuvota