Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[15r]číslo strany rukopisumístě setrvati jest tělo bez duše mieti. A vedlé toho též smejšlej o pláči a o radosti duchovní podobenstvím korbelíka syrovosti a suchosti, žeť ne zevnitřní slzy sou pláč samý, než lkání, jenž jest žalostí obměkčení srdce podobnější syrovosti než mokrosti. Neb ne plačtivým, než lkajícím svědčí blahoslavenství. Protože pláč zevnitřní, tělesný pro tělesné, zevnitřní rány bývá a škody, ale lkání duchovní jest pro vnitřní rány duše a škody. Též duchovní radost jest podobnější suchosti než rdící horkosti, totiž ne[15v]číslo strany rukopisuní zevnitřní ochotný smích, než jest bezpečná posila srdce. Není z tělesných srdcí, než z prospěchuov duchovních. Pováže také, zatěračkou před vsazením dna zatírajícím vyšpehuješ pravej stud čistoty býti ten, kterýž, čistotě zdrželivé přisluhujíc, předčí, zdržuje, ostřiehaje a vyrývaje ji. A ne ten, kterýž po porušení hřiechem tepruv následuje čistoty, o němž jest psáno: Jakej oužitek ste měli v nepravostech, za něž se nyní stydíte?

Dno[r]Dno] no pak, jenž zdržuje nápoj od vytečení, vejborné, čisté zdrželivo[16r]číslo strany rukopisusti v sobě se dovtípiti nehájí, jako by řeklo, že zdrželivost celá od poškvrny těla jest milostí božích zachování. A zase její zkažení jest milosti boží na křtu slité potracení a rozlití, neb jest ona to jedno v Ecclesiastiku přimíněné, v němž ktož zhřeší, mnoho dobrého potratí. Panenskáť pak čistota jest z cela dnu vsazenému podobná bezpečnějšiemu, vdovská mdlejší, ze dvou vsazena deštěk, najmdlejší pak manželská jest z několika zsazovanému dnu deštěk podobná, kterážto také, nerozeschne li se [16v]číslo strany rukopisucizolostvem aneb neřádem, milost boží při oddávaní v se vlitou obdrží. Ktož pak, nečistí a nezdrželiví jsouce, mají moudrost, vejmluvnost aneb které dary milosti boží, tiť sou jen toliko jacís bezední, hrdlatí trychtéřové, ješto v sobě nic skutkuov nezachovávají, než jen v jiné cele, aneb skrz vejmluvnost, vylévají a ty milosti, Bohem sobě k spasení dané, potracují. Trpělivost také k držadlu přirovnav, míním, jako bych řekl, že trpělivost jest býti povahy držadla. To jest, ujmi nás ruka bo[17r]číslo strany rukopisuží neb lidská, ať se nikdy nechybí držadla trpělivosti. Buď pak, že by za ucho, za srdce, za hrdlo, za voči, za zuby, by pak i za vrch ujal nás, totiž by nám sáhl, nač koli chce, abychom vždy a vše trpěli. Toť bude s oušima neb zdržadlem korbelíkem býti. Aby jen jiné ctnosti nebyly v nás zpiplány zhaněním pro netrpělivosti nedostatek, jako bezouchý korbelík, nemá li ucha, všechen upiplán bývá ošklivě. Slušíť pak tu trpělivost takovou mieti ke všem a ve všem, i v daruov

X
rDno] no
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).