[22r]číslo strany rukopisuTo jest, že jich jako sladkého nápoje od přirození žádáme a žiezníme a že jich okušení jest žieznivých duší rozvlažení a potěšení jako tělesné žiezni sladičký mest. Nebť toho nepří svatý Petr, by se byli Duchem svatým nezpili, než že sou se podlé hloupých domnění nezpili, jen střiedmě duchovně řka: Ne takť sou se tito zpili, jako mníte. Ale totiž jako onen Eliu, jenž jest řekl: Duch jest v lidech a nadchnutí Najvyššieho dává rozuom. Pln sem řečí, až mi se div břicho nerozpukne jako mest bez [22v]číslo strany rukopisupruoduchu, jenž nové nádoby loupá. Kolika je mučednictvím apoštoly, novejm lahvem ve čtení přirovnávaje, ten mest zloupal, není snadno vypsati, kterak jest mnohé jiné povahy. A mocí opojného mstu v nich puosobil, snadno jest v Písmě skutkuov jich vyšpehovati těm, ktož povahy opojného mstu znají. Ktož pak neznají, veršiť se jim kolikas vypisují takto: Jednomu dá k jídlu chtíč, pláč na hřiechy jinému. Z jiného mudrala činí, z jiného boháče. [23r]číslo strany rukopisuNutí jiného k plození, k skákaní jiného. Jiného pudí k sváru a k prodávaní všeho, jinému dává sen. Odjímá s rozumem pamět, tajemství zatajit nedá, pokrm zas vyvracíc, zpívaním z jiného, rozveselením se prejští.
Tak jest Ducha[v]Ducha] duch svatého milost zapojeným učedlníkuom, chtíc k častému přijímaní velebné svátosti, dávala i pláč nábožný. Všech písem mudráky z nich zdělala i všech zboží vládaře, neb sú byli nic nemajíce a všemi věcmi vládnúce. Na každý den [23v]číslo strany rukopisupřispářením věrných v cierkev plodíce, skoky svými všechen svět zběhali. Hřiešníkuom zrádce a tvrdoplecné spílajíc, s nimi se vadili. A praj kolikož jich dědiny měly, prodávajíc, ze spolka se dělili. Jako opilí nic svého nehledíc, jen aby pokojem se uspili. Žádnému jako spící opilí se nebránili. Potrativše pamět starého zákona i přítomných věcí, se nadějí jako opilí troštovali, rozuom profrejmarčivše za vieru, hřiechy vyvracovali zpovědí. Tajemství Bohem sobě zjevených netajíc, [24r]číslo strany rukopisušli, kážíc všemu stvoření a prorazujíc i zlých zatracení, i spasení dobrých. Nad lidský rozuom rozveselení křepkými rozličných jazykuov usty hlasitě provyskovali velikomocné věci chvalitebné. A v nebi mnohem hlasitějí a veselejí prozpěvují rozveselením tím, zapojením utěšeného, najsladšieho Ducha svatého dary milostnými na věky věkuov spolkem.
Ó, tehdy my, bratře Ondřeji, tyto chutné, rozkošné povahy