[11v]číslo strany rukopisuušlechtilejí k potřebě boží jako okleštěné z zbytečných větví dřevo k korbelíku se hoditi, jako i bez zboží a bez světské cti v zboží záležící, jenž jest jako korbeláři kuora Pánu Buohu neužitečné ani nám dlúho jako i ni korbelíku potřebné, samého hnoje hodné. Domyslíš se i toho, že strach pekla a bolestné skroušení neškodí člověku, než jest jako pila drobnost, tak pokoru puosobí a z drtin hřiechuov zpovědí vyčišťují. A že sou hříchové trtinám aneb vedlé čtení mrvám oslepujícím a do jámy svuodci vedeného mecící podo[12r]číslo strany rukopisubní. A zpověd pravá jest každého zvlášť zejména, a ne jen všech sumou se vyznati, jako nebozez ne celý stržen, než zdrobený vysejpá, a že tak zpověd zlehčuje kajíciemu hříchy, jako nebozez tvrdé dřevo na drobné trtiny mělí, k shnití snadnější. Vezma dál příčinu, domyslíš se, že pokora jako nízký korbelík od převrácení k poběhlosti, k zatracení a od rozlití milosti boží bezpečna. Leč by ta pokora nízkému špalíku podobná, jenž v se nic vlíti nedá, to jest zlá, písmem zahájena řkoucím: Nebývaj pokorným [12v]číslo strany rukopisupřieliš. Aby se nepřekotil v bláznovství s voněmi jenezaretskými, jenž sou z pokory Pána Krista nepřijavše přič zamodlili. A oni židé v Skutcích apoštolských spasení zahnavše nehodní se učinili. A naši protivníci, jenž pro přílišného poslušenství pokoru nedadí v se krve Páně a v ní spasení vlíti, pro velikou měkkost jedva pod jednou, a to jednou v rok přijímajíc.
A dál, vezma na dlátu příčinu, domyslíš se to býti bázeň boží, když se tak bojíme, že pro přikázaní boží hřešiti nesmějíc, [13r]číslo strany rukopisuprvé zhřešené hříchy odmítáme z žádostivé vuole, podobenstvím dláta vydlabávajíce otřesky. Ktož pak pro bázen hřeší, aneb boje se, toť jest bázen ďábelská, jenž se třesouc strachy, proto všecko zlé činí. A při palici se dovtípíš, že lekavý den soudný jest tak hrozný, jest tak přísný[3]původní omyl „hrozný“ opraven jinou rukou na „přísný“ a těžký a nebezpečně na nás rozvedený jako těžká, búchavá palice. A že naň zpomínáme, uvodí bázeň boží jako palice dláto podlé žalmu řkoucieho: Kálaj bázní tělo mé, od souduov tvých sem se bál. A bázeň, praví Duch boží, jako