Bechyňka, Jan: [Sborník traktátů Jana Bechyňky, rukopis neuberský]

Knihovna Národního muzea v Praze (Praha, Česko), sign. IV H 45, 1r–225v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

drža[18r]číslo strany rukopisudlu, kteréž se zdá držeti korbelíku, a jak za ně kto ujme, tak se ho pustí i mrhá se korbelík i to, což v něm jest, rozlí. A protož že netrpěliví potracují milost boží, praví múdrý Sirach: Běda těm, ktož potracují svou trpělivost. Svatí pak i Pán Ježíš, jenž sou se trpělivostí zmařiti, zbíti a jako na hřebíky zdrobiti dali, dodnes jako potřební hřebíkové jsou k trpělivosti naučení, o nichž jest psáno: Slova moudrých jako hřebíci hluboko vbití. To jest, že sou slov [18v]číslo strany rukopisusvých svou trpělivostí hloub nám a příjemnějí v srdce potiskli. Neb jest to učení mužuov svatých po trpělivosti poznati, od nich se příkladem v Písmě zapsaným trpělivosti naučiti.

Tichosti[s]Tichosti] ichosti se víko lskne, jenž se i otvírá, i zavírá časem, vždy se hřebíčkem držadla drže. Tak jest pravá tichost: trpělivost v řeči i mluvení zachovati, čas mluvení i mlčení věděti i zachovati. Aby moucha hřiechu, jenž se praj v mnohém přihází mluvení, nevpadla. A aby [19r]číslo strany rukopisumarnou chlúbou vnitřní darové boží vlití nezvětrali ani modlitby vyschly a zvoctěly, ne nevědouc, že jest snáze přejedení nežli mluvení zažiti. A Pán chce zdaleka blekotných pohaněti, nedá se židuom nádoby bez víka pro mrzkost dotknouti, sám maje toliko pěstování své s tichými. Již opět svým pořádkem dobrému svědomí a čistému, co by bylo, polévaní pryskyřičné učí, jako by řeklo: Poněvadž korbelík ne zevnitř, ale vnitř poléván bývá, tak svědomí jest dobrého svého samému [19v]číslo strany rukopisudo sebe svědomu býti. A ne jiným se zevnitř zdáti dobrým, toť by již pokrytství bylo. Neb byť pak všickni zevnitř chválili a dobrými nás svědčili býti, nebudem li toho dobrého sami do sebe svědomi vnitř, což svědčí jiní, jen svedení, hryzení a mouka vnitř zuostává a jako naruby politý korbelík víc maže, nežli křtaltuje. Toť jest svatého Pavla vejklad, jenž praví vše, což jest proti svědomí, býti hříchem. Co že to dobré, což jiní aneb my sami o sobě dobrého pravíme, nevědouc toho do sebe, v hřiech lži a pokrytství [20r]číslo strany rukopisuse obrací. A též bychom opět co najlepšieho učinili bez svého vědomí, neníť ctnost, než hřích. Byť nebyl hřiech, bylť by Pán Kristus neprosil za židy, jenž sou spasitedlný skutek učinili, bez vědomí jej křižujíc, řka: Otče, odpust jim, neb nevědí, co činí. A opět kdyby jiní na nás byli svědčili ve zlém svědomí, jestliže toho sami svědomi nejsme jako Jozef a Abímelech cizolostva, nemáme hřiechu, rozhřešeni jsouc snímačem hřiechuov světa řkoucím: Když řkou na vás lživě všecko zlé, radujte se etc.cizojazyčný text A v druhém

X
sTichosti] ichosti
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).