a vědomé. Neboť on zná tajné věci srdcí a zpytuje srdce a ledvie Buoh. Jakož apoštol die k židóm: Všecky věci zjevné a otevřené sú očima jeho. Nebo Buoh patří k srdci. A Eklesiastes die: Oči Páně jasnějšieť sú nežli slunce, opatrujíce všecky věci i cesty lidské i hlubokost propasti hlediece i v skryté stránky srdce. A Boecius mudřec die: Veliká potřeba jest nám dobře činiti, poněvadž před očima Súdce, jenž vše vidí, činíme. A svatý Jeroným: Oči tvoji, Pane, otevřeny sú na všecky cesty synuov Adamových, aby otplatil každému podlé cest jeho a vedlé užitkuov, nálezkuov jeho. Máme se toho Súdce velmi lekati, kterýž prozřieti muož i neprohleditelné věci, jest jemu otevřiena všeliká tajnost, jemuž temnosti světlé jsú. Nemé věci odpoviedají, mysl bez hlasu mluví a mlčenie vyznává. Také výpověd ta se dieti bude od najspravedlivějšieho Súdce, kterýž se neuchýlí, nebo bude okršlek zemský v spravedlnosti a národy v pravdě, také se nebojí žádného moci, aniž přijímá čie osoby a darem nebývá ukojen. Jakož v Deutronomu psáno stojí: Buoh veliký, mocný a hrozný, kterýž osoby nepřijímá ani daruov. Zajisté tehdáž se lépe hodí čisté svědomie než plní peněz opaskové. Nic tehdáž neprospěje bohatým hojnost zbožie, ale toliko milosrdní a spravedliví skutkové prospějí. Jakož Ezechiel praví: Střiebro jich ven bude vyvrženo a zlato jich za sráč bude. Nebo zlato a třiebro nebude moci vysvoboditi v den hněvu