[Bible mikulovská, Matoušovo evangelium]

Moravská zemská knihovna (Brno, Česko), sign. Mk 1, 454v–469v. Editoři Sedláčková, Anna, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Vznik edice byl podpořen výzkumným programem Strategie AV21 (Paměť v digitálním věku).

[Generovaný obsah]

pře[455v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcevěvačka v ruce jeho, a přečistí mlatebnici svú, a shromaždí pšenici svú do stodoly své, plevy pak spálí ohněm neuhasitedlným.“

Mt3,13 Tehda přišel jest Ježíš od Galilee k Jordánu k Janovi, aby křtěn byl od něho. Mt3,14 Jan pak zbraňováše jemu řka: „Já od tebe mám křtěn býti, a ty přicházieš ke mně?“ Mt3,15 Odpověděv pak Ježíš, vece jemu: „Nechajž nynie, neboť tak slušie nám naplniti všicku spravedlnost.“ Tehda jeho dopustil jest. Mt3,16 Křtěn jsa pak Ježíš, ihned vstúpil jest z vody. A aj, otevřěna sú jemu nebesa a viděl jest ducha božieho sstupujícieho jakožto holubici a přicházejícieho na sě. Mt3,17 A aj, hlas z nebes řka: „Tentoť jest syn mój milý, v němžto mně zalíbil sem.“

IIII.

Mt4,1 Tehda Ježíš veden jsa na púšť duchem, aby pokúšěn byl ot diábla. Mt4,2 A když postil sě bieše čtyřidceti dní a čtyřidceti nocí, potom lačněl jest. Mt4,3 A přistúpiv pokušitel, řekl jest jemu: „Ač syn boží jsi, řci, ať kamenie toto chlebové budú.“ Mt4,4 Jenž odpověděv vece jemu[7]jemu] navíc oproti lat., + ei var.: „Psánoť jest[8]Psánoť jest] připsáno mladší rukou na okraji Páté Mojžíšovy v VIII.: Ne v samém chlebě živ jest člověk, ale v každém slově, kteréž vycházie z úst božích.“ Mt4,5 Tehda vzal jest jeho diábel do svatého města a postavil jest jeho na zábradle chrámovém Mt4,6 a řekl jest jemu: „Ač syn boží jsi, pusť sě dolóv, neboť psáno jest, že anjelóm svým přikázal jest o tobě, a na rukú vezmú tě, aby snad neurazil o kámen nohy tvé.“ Mt4,7 Vece jemu Ježíš: „Opět psáno jest: Nebudeš pokúšeti pána boha tvého.“ Mt4,8 Opět vzal jest jeho diábel na horu vysokú velmi a ukázal jest jemu všecka královstvie světa a slávu jich Mt4,9 a řekl jest jemu: „Toto všecko tobě dám, ač padna klaněti sě budeš mně.“ Mt4,10 Tehda vece jemu Ježíš: „Jdi, protivníče, neboť psáno jest: Pánu bohu tvému klaněti sě budeš a jemu samému slúžiti budeš.“ Mt4,11 Tehda opustil jest jeho diábel a aj, anjelé přistúpili sú a přisluhováchu jemu.

Mt4,12 Když pak uslyšel bieše Ježíš, že Jan zrazen [b]označení sloupcebieše, od Židovstva[9]od Židovstva] navíc oproti lat. vstúpil jest do Galilee, Mt4,13 a opustiv město Nazareth, přišel jest a bydlil jest v městě[10]městě] navíc oproti lat., + civitatem var. Kafarnaum pomořském v končinách Zabulonových a Neptalimových, Mt4,14 aby naplněno bylo, což řečeno jest skrze Izaiáše proroka: Mt4,15 Země Zabulonova a země Neptalimova, cesta mořská za Jordánem Galilee pohanské. Mt4,16 Lid, kterýž chodieše[11]chodieše] sedebat lat., ambulabat var. v temnostech, viděl jest světlo veliké a sedícím v krajině stienu smrti, světlo vzešlo jest jim. Mt4,17 A odtud počal jest Ježíš kázati a řéci: „Pokánie čiňte, neboť přiblíží sě[12]přiblíží sě] appropinquavit lat., appropinquabit var. královstvie nebeské.“

Mt4,18 Chodě pak Ježíš podlé moře Galilejského, uzřel jest dva bratry: Šimona, kterýž slove Petr, a Ondřeje, bratra jeho, púštějíce sieti v moře, nebo biechu rybáři. Mt4,19 I vece jim: „Poďte po mně, káži vám býti rybáři lidskými.“ Mt4,20 A oni ihned opustivše sieti, následovali sú jeho. Mt4,21 A vyšed odtud, uzřel jest jiná dva bratry: Jakuba Zebedeova a Jana, bratra jeho, v lodí s Zebedeem, otcem jich, tvrdiece sieti své. A zavolal jest jich. Mt4,22 Oni pak ihned opustivše sieti i otce, následovali sú jeho. Mt4,23 A obcházieše Ježíš všicku Galilei, uče v sbořiech jich a káže čtenie královstvie a uzdravuje všeliký neduh a všelikú nemoc v lidu. Mt4,24 A vyšla jest pověst jeho do všie Syrie a přinesli sú jemu všickni zle majície, rozličnými neduhy a mučeními pochopené, a kteříž diábelstvie mějiechu, a náměséčníky a dnú zlámané, a uzdravil jest je. Mt4,25 A následovali sú jeho zástupové mnozí z Galilee a z Dekapoli a z Jeruzaléma a z Židovstva a z Zajordánie.

V.

Mt5,1 Vida pak Ježíš zástupy, vstúpil jest na horu. A když sědl bieše, přistúpili sú k němu učedlníci jeho. Mt5,2 A otevřev usta svá, učieše je řka: Mt5,3 „Blažení chudí duchem, nebo jich jest královstvie nebeské. Mt5,4 Blažení tiší, nebo oni vládnúti budú zemi. Mt5,5 Blažení, kteříž pláčí, nebo oni

X
7jemu] navíc oproti lat., + ei var.
8Psánoť jest] připsáno mladší rukou na okraji Páté Mojžíšovy v VIII.
9od Židovstva] navíc oproti lat.
10městě] navíc oproti lat., + civitatem var.
11chodieše] sedebat lat., ambulabat var.
12přiblíží sě] appropinquavit lat., appropinquabit var.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 12 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).