Jacobus de Theramo: [Belial]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. IV E 29, 154v–193v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[175r]číslo strany rukopisujeho zavři, aby neviděli očima svýma a ušima svýma neslyšeli a srdcem svým nerozuměli a obrátili se ke mně, abych je uzdravil. I vece syn: Dokud pane? Odpovědě Buoh: Až opuštěno bude město bez bydlejícieho a duom bude bez člověka, jakož psáno jest v knihách Isaiášových v VI. kapitole. A protož, ó Belial, poněvadž jest Buoh poslal syna svého k lidu židovskému, aby jeho ihned spasil, neb jest Buoh řekl Synu svému: Oslep srdce lidu toho, jakož si slyšal nynie, a protož ten lid židovský, jsa obtiežen na srdci a oslepen na oči a hluch ušima, nemohl jest z božím Synem pokoje mieti, aniž jeho slyšeti ani jeho viděti, a toť jest ta příčina, pro nižto nebyl pokoj mezi lidem židovským a mezi pánem mým Ježíšem, až sú jeho zahubili, aby naplněno bylo písmo Davidovo v žalmě v LXXXX. a v III.: Kvapiechu na duši jeho spravedlivého a krev nevinnú potupili sú. Ale tehdy bude pokoj mezi mým pánem Ježíšem a lidem židovským, kdyžto Jeruzalem bude pust, a dóm jich bude bez přebyvače, neb zvláště poslán byl Syn božský k spasenie pohanskému, jakož o tom bylo prorokováno v Rodných knihách v XXX. a v VIIII. kapitole: Neb najprvé Syn boží měl jest spasiti lid pohanský a potom lid židovský.“

Vece Belial: „Pověz mi, ó Mojžieši, proč vinni židé smrtí Ježíšovú? Poněvadž sú byli židé od něho oslepeni a jich srdce obtiežena, zajisté on sám Ježíš byl jest vinen, ale ne oni.“ Odpovědě Mojžieš: „Věz to, Belial, že oslepenie a obtieženie pohanské […]text doplněný editorem a také židé i pohané v rovném právě chodiechu k věřenie Ježíše. Ale židé, slyšiece kázanie Ježíšova a vidúce divy a zázraky veliké, kterakých ižádný člověk neučinil, avšak nechtěli sú v něho věřiti. A toť jest hřiech ten, jímžto sú vinni, jakožto zapřenie Petrovo. Ale pohané, vidúce ti divy a slyšiece, které sú se dály od Ježíše, věřili sú v něho, jakož psáno jest v žalmě v XXX. a v VVIII.: Lid, kterýžto nepoznal, slúžil jest mně, v slucha ucha poslúchal jest mne, synové tiší svědčili sú a klečeli sú od svých stezek. A protož nebylať jest ta prvnie příčina vstúpenie Syna božieho mezi židy, aby je spasil, ale aby z nich jakožto z čeledi Otce svého vzal kazatele a apoštoly, aby židóm i pohanóm vóli boží zvěstovali, neb die pán Buoh a stojí psáno v knihách Isaiášo[175v]číslo strany rukopisuvých

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).